dinsdag 6 oktober 2009

Kastanjepuree

Nou goed, niet zo lang geleden schreef ik dat ik de gevonden kastanjes zou gaan poffen.

Maar ik ben iemand die niet altijd de makkelijkste weg kiest, dus heb ik besloten om er kastanjepuree van te maken. Ook heel lekker, maar erg bewerkelijk! Dit is niet een gerecht wat je even zo snel kan maken, je hebt er wel wat tijd voor nodig. Ik schat dat ik er zo'n anderhalf uur mee bezig ben geweest.

Wat heb ik gedaan voor een overheerlijke portie kastanjepuree voor twee personen?

Eerst heb ik elke kastanje helemaal rondom ingesneden met een mesje. dat maakt het (een heel klein beetje) makkelijker om de kastanjes straks te pellen. Daarna gaan ze in een pannetje en vul ik de pan met koud water, tot ze net onder water staan.



Daarna aan de kook brengen en kort laten koken, een minuut ofzo. De pan van het vuur halen en dan is het pellen geblazen.

Wat een gepriegel!

En alweer hebben mijn gevoelige kantoorhandjes veel te lijden, want ik haal de kastanjes met de blote vingers uit het gloeiend hete water om daarna met mijn nagels de velletjes eraf te pulken. En denk maar niet dat ik ze brandschoon krijg, daar waren de velletjes veel te hardnekkig voor.

Maar goed, uiteindelijk had ik dan een acceptabel aantal kastanjes over. Dat ze niet helemaal schoon waren nam ik maar voor lief.



Ik weet het. Het ziet er niet echt smakelijk uit, maar ik kan wel zeggen dat het heel lekker rook! Het water liep me nu al in de mond!

De gepelde kastanjes heb ik weer in een pannetje gedaan, tesamen met wat water en bouillonpoeder.
Verder heb ik wat peterselie, laurier en tijm in een theezakje gedaan en in het water gehanden als een bouquet garni.

De kookwekker op 45 minuten gezet en dan maar laten pruttelen.

Daarna de boel weer afgegoten en met de stamper gepureerd, samen met wat melk en een stukje roomboter, tot een smeuiige massa. Wat peper en zout erdoor geroerd en voila!

Kastanjepuree!



Het ziet er niet zo smakelijk uit op de foto, maar het was erg lekker.

Het schijnt het beste te combineren met wild, maar aangezien we thuis-vegetariers zijn, hebben we maar kruidig nepvlees erbij gegeten en wat geroerbakte groene kool met prei.

Het smaakte goed en behoorlijk exclusief. Waar wordt er tegenwoordig kastanjepuree geserveerd? Volgens mij alleen in van die luxe restaurants, en dat staat nu bij ons op de tafel.

Gratis uit de boom gevallen!

Leuk om te doen, maar de volgende portie wordt wel gewoon gepoft in de oven. Lijkt me iets minder werk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts with Thumbnails