maandag 14 juni 2010

Fijn weekend: Suske en Wiske

Om nog even in de sfeer van het vorige bericht te blijven, strips kunnen bijzonder informatief zijn.

Als klein mannetje wist ik al snel het verschil tussen de tjiftjaf en de fitis, over de Bokkenrijders in Limburg, de schilders Breughel, van Gogh en Rembrandt hadden geen geheimen voor mij. En verhalen en legenden over de hele wereld waren mij bekend.

Dankzij Suske en Wiske.

Al 65 jaar lang bestaat deze strip en daarom heeft het dan ook terecht een plaats verdiend als expositie in een museum, het Limburgs museum te Venlo.

Daarom heb ik in het afgelopen weekend ook genoten van de prachtig opgezette tentoonstelling, met levensgrootte figuren en afbeeldingen. En natuurlijk ook veel informatie over de geschiedenis, het tijdsbeeld van de verhalen.


Leuk was ook om authentieke voorwerpen uit de oudheid te zien, gekoppeld aan een Suske en Wiske verhaal. Het harnas van de Dulle Griet, de typische spaanse helm uit het Spaanse Spook, mijnwerkersuitrusting uit De Mysterieuze Mijn en nog veel meer.



En wat ik persoonlijk natuurlijk het interessantst vond, waren de technieken van de tekenaars. Hoe een strip werd gemaakt, hoe de scenario's eruit zien, van schets tot kleurendruk. Inspirerend!

Natuurlijk kon je ook je eigen strip maken op een lichtbak, het begon toch weer flink te kriebelen om zelf aan de slag te gaan....


Een leuke uitgaanstip als je Suske en Wiske leuk vindt. Ook voor kinderen is er van alles te doen. Lekker lezen tot dingen raden, armpje drukken met Jerom, een speurtocht. Meer dan genoeg!

En dan heb ik het niet eens over de rest van het museum, jammer genoeg hadden we daar niet genoeg tijd voor, wie weet een volgende keer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts with Thumbnails