vrijdag 18 juni 2010

De prei uitplanten in de moestuin

Er staat nog 1 zielig eenzaam potje op de vensterbank, gevuld met vier preitjes. Alle andere potjes op de vensterbank zijn allang overgezet naar de moestuin, sterker nog, de eerste zijn al opgegeten!

Het wordt tijd om de zomerprei naar buiten te sturen, te verplanten, zodat ze lekker de ruimte krijgen om uit te groeien tot grote smakelijke preien.

Geen idee hoe dat werkt, maar gelukkig hebben we een paar moestuin boeken waarin het mooi staat beschreven. In het boek 'Eten uit de tuin' van Karen Liebreich staat het mooi beschreven, dus ga ik ermee aan de slag.

Eerst maak ik met een bezemsteel 4 gaten, voor elke prei 1. De gaten zijn ongeveer 10 cm diep, bij benadering.


Daarna voorzichtig de prei uit het potje gehaald en het zand verwijderd, zodat je alleen de prei en de wortels overhoudt.

Die doe je voorzichtig in het gat, let erop dat de wortels mooi onderin komen.

Giet daarna water in het gat, zodat de wortels goed in het zand kunnen 'klinken'.


Het zand hoeft niet te worden aangedrukt. Maar omdat de grond zo los en luchtig is, valt het gaatje vanzelf dicht. Ik hoop dat het geen kwaad kan, we zullen zien hoe de prei er straks uit gaat komen.

Het gedeelte onder de grond zal dus wit blijven, ik hoop dat hij niet al te diep zit en nog goed kan groeien. We wachten geduldig af.


Ondertussen begint de moestuin aardig op te schieten, we hebben vooral een gigantische voorraad sla. Als we willen zouden we elke dag wel een flinke salade kunnen eten, maar soms hebben we er genoeg van. Misschien moeten we maar gaan uitdelen aan de buurt.

De broccoli begint zich ook mooi te ontwikkelen. Vorig jaar schoten ze meteen uit naar bloemen, hopelijk gaat het dit jaar beter.


En ook de vijgenstruik in de tuin belooft een rijke oogst dit jaar. Dat wordt weer veel vijgenjam!


Ik heb het al tig keer geegd, maar ik blijf het volhouden. Ik vind het principe van Square Foot Gardening echt geweldig. Die twee bakken kosten ons amper tijd, alleen 's avonds de boel even water geven. Verder gaat alles vanzelf.

Heerlijk voor de luie tuinier!

5 opmerkingen:

  1. O, die vijg daar ben ik jaloers op! Niets zo lekker als verse vijgen zo van de boom. Mijn vijgenboompje is nog heel ieniemienie, helaas alleen nog blad en geen vijg te zien. Gaat goed met jullie moestuin, leuk hè?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn vijgen zien er ook goed uit dit jaar, maar vorig jaar ook en toen werden ze uiteindelijk toch niet rijp, en heb ik ze ingemaakt.
    Is het een idee dat je je recept voor vijgenjam op je weblog zet?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, de mini moestuin doet het echt geweldig, ik ben er blij mee!

    Nog even geduld voordat je flink wat vijgen hebt, maar het is de moeite waard. :-)

    Anna, ik ga zeker nog een duidelijk recept op de site zetten. Maar in het verleden heb ik ook al een kort receptje op de site gezet:

    Klik hier voor vijgenjam uit eigen tuin

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt. Gebruik je alleen vijgen die rijp zijn of ook onrijpe voor de jam?
    Onderstaand een grieks recept voor het inmaken van onrijpe vijgen - http://mamastaverna.com/baby-fig-spoon-sweet-sikalaki-gliko/, vorig jaar 10 potten van gemaakt, lekker bij kaas na het eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die vijgen,daar ben ik bijna jaloers op. Vorig jaar op vakantie hebben we volop kunnen plukken. Ik gebruikte ze ook in een kerrie-groentenmengsel. groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts with Thumbnails