maandag 14 juni 2010

Fijn weekend: Appeltern

Goed, even genoeg over strips. Terug naar de meer reguliere onderwerpen op deze weblog.

De moestuin.

Of eigenlijk, beter gezegd: het eetbare moestuinhuis!

Met een cadeaubon voor gratis entree op zak, vertrokken we naar de Tuinen van Appeltern. Al weer vele jaren geleden dat we daar geweest waren. Toen was het al erg leuk en inspirerend om al die verschillende tuin ideeën te zien, en nu nog steeds. Het park is sindsdien ontzettend uitgebreid, heel veel tuinen! Heel veel ideeen en heeeel veeeeeeeel planten en bloemen.

Te veel om over te schrijven, maar 1 project wil ik er wel uitlichten, dat viel me zo erg op, dit hoort gewoon thuis op de weblog!

Een eethuisje. Letterlijk.

Een klein huisje, met tuin, helemaal 'behangen' met eetbare producten. En in de tuin, groentekratten op de grond, gevuld met grond en planten. Hoe simpel kan het zijn?


De muren bestaan uit zakken, gevuld met aarde en groenten. Deze groeien recht uit de zak en maken de muren groen ... en eetbaar. Sla, spinazie, bieslook, andere kruiden, allerlei soorten.


Maar ook het 'tuintje' bij het huis, sprak me erg aan. Eigenlijk is dit ook een soort van vierkante meter tuin, of meer een variatie daarop. En best makkelijk toepasbaar in elke tuin.

Men neme een grote groentekrat. Zet hem op de grond. Vult deze met aarde, zaadjes erin. Water geven. En klaar!


Heb je meer plaats, dan zet je er een paar bij elkaar, of je maakt lange rijen, tegels ertussen en voila, een klassieke moestuin!


Leuk gevonden, en natuurlijk hebben we ook lekker gesnoept van het huisje. Denk maar aan Hans en Grietje, maar dan de gezonde versie.

Een geslaagd dagje, maar nog wel een laatste tip:

Mocht je last van hooikoorts hebben, bereid je voor op flink wat niezen en proesten en rode jeukende ogen. Maar ondanks dat, de moeite waard om eens te gaan kijken!

5 opmerkingen:

  1. WAt een goed idee,die kratten. Ik gebruik oude afwasteilen. Maar die zijn rond en dan verspil je de hoeken. groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb net gisteren aardappelkistjes gehaald en gevuld met groenten/planten.
    Leuk stukje over de tuinen van Appeltern. Ik ben er nog nooit geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De tuinen van Appeltern zijn wel erg gevaarlijk. Wanneer je er rond loopt, krijg je meteen de neiging om je eigen tuin flink onder handen te nemen, met alle gevolgen van dien! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ok, dit was de druppel, nu MOET ik naar Appeltern ! Ik stel het al jaren uit maar dat eethuis wil ik gezien hebben...

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts with Thumbnails