zaterdag 12 juni 2010

Een lesje economie van Calvin en Hobbes

De volgende strip uit 1993 is van Bill Watterson, de maker van mijn favoriete strip aller tijden, Calvin and Hobbes.

Ondanks de leeftijd van de strip is hij ontzettend actueel en past hij zo in het plaatje van onze huidige economie en de financiƫle crisis.

Het laat zien dat er in die 17 jaar eigenlijk niets is veranderd, dat is ontzettend triest, maar dankzij dit stripje lachen we er toch om.

Klik op de plaatjes voor een grotere versie (en een vertaling)


Veel mensen zeggen dat strips voor kinderen zijn, maar dat klopt natuurlijk totaal niet. Het is een prima medium om de maatschappij aan de kaak te stellen. Ook in Calvin en Hobbes worden thema's behandeld, die nu nog steeds actueel zijn!

Zoals het milieu.
Klik op de plaatjes voor een leesbare versie.





Eigenlijk moet iedereen minstens 1 stripboek van Calvin en Hobbes in bezit hebben! Vind ik dan. Er zijn genoeg exemplaren om uit te kiezen!

Klik hier om alle Engelstalige boeken van Calvin en Hobbes te zien.

Maar je kan ze natuurlijk ook opzoeken in de bieb of op Internet.

6 opmerkingen:

  1. Ik ben ook dol op die strips! In Nederland worden ze geloof ik Casper en Hobbes genoemd. (Ik snap nooit waarom mensen in vredesnaam NAMEN willen vertalen/veranderen wanneer boeken naar een andere taal vertaald worden.)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey... nog nooit eerder over gehoord of gelezen, maar wat een leuke/goede strips zeg!

    Mocht ik weer in de bieb komen, dan zal ik er zeker eens naar kijken. Dank voor je tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lol, geweldige strip inderdaad. Vooral dat 'I need to be subsidized!'

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha, weer een fan gevonden, leuk!

    Het is een aanrader, een ode aan de fantasie, prachtige tekeningen. En in het kader van de gekte van merchandising en dergelijke: Bill Watterson haatte merchandising en wilde Calvin en Hobbes zo puur mogelijk houden.
    Dat kan ik wel waarderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Haha, gaaf, ik ben ook fan, met maar 1 stripboek in mijn bezit. Mijn zusje heeft zelfs haar trouwkaart met een stripje van Calvin en Hobbes gemaakt destijds. Ga zo even op de link kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. In een aantal winkels verkopen ze het complete werk van Calvin en Hobbes, gebundeld. Ik zie het niet bij bol.com, maar het heet:

    The Complete Calvin and Hobbes

    Wel duur, maar dan ben je in 1 keer klaar. :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts with Thumbnails