woensdag 17 maart 2010

Ik ben gemeen en egoistisch

Ik moet jullie waarschuwen, ik ben helemaal niet zo'n vriendelijk persoon. Sterker nog, ik ben gemeen, egoïstisch, ik lieg en bedrieg en steel alles wat los en vast zit.

Althans, dat zegt het AD: 'Groene' mensen zijn vaker gemeen en egoïstisch

Ecologisch bewuste mensen zijn vaker gemeen, egoïstisch en oneerlijk, dat beweren Canadese psychologen althans. De wetenschappers ontdekten dat mensen die bijvoorbeeld biologische voeding kopen, dit compenseren met egoïstisch en dubieus moreel gedrag.


De onderzoekers lieten de proefpersonen een test met geld doen, daaruit bleek dat groene consumenten minder snel hun geld delen dan degenen die 'gewone' producten kopen.


Bij een andere proef konden de deelnemers hun geldsom verhogen door vals te spelen en te liegen, daaruit bleek dat de ecologisch bewuste mensen hier vaker op in gaan dan de anderen. Als laatste toonde de studie aan dat milieuvriendelijke shoppers zes keer zo vaak stelen dan anderen.

En laat ik nou net regelmatig biologische voeding kopen! Dat belooft wat! Wees gewaarschuwd wanneer je me tegenkomt!

Via deze link kom je bij het bewuste onderzoek:
Do Green Products Make Us Better People?.
(Klik daar op 'One-click download' om het pdf bestand te lezen.)

Wat is nu echt het resultaat van het onderzoek?

Als ik het goed lees, komt het erop neer dat je na het uitvoeren van een 'goede daad' meer de neiging hebt om daarna iets slechts te doen.

Vergelijk het met een dieet, waarbij je de hele dag alleen maar sapjes hebt gehad en een kilo lichter bent geworden. En omdat je daar zo trots op bent, sta je jezelf de volgende dag toe om een hele reep chocolade naar binnen te proppen. Wat ontzettend slecht is, maar je 'mag' het, want je bent toch ook wel erg braaf geweest.

Maar er is een opvallend verschil.

Wanneer je wordt blootgesteld aan groene producten, maar ze niet koopt, dan heb je de neiging om je groener en beter te gedragen, omdat er een hogere ethische waarde aan die groene producten hangt. De test zegt ook dat mensen die groene producten kopen, positiever worden gewaardeerd dan mensen die reguliere producten kopen, puur omdat er dus een beter imago aan hangt.

Wanneer je dan daadwerkelijk het groene product koopt, dan heb je het idee dat je moreel iets goed hebt gedaan en dan heb je al snel de neiging om dat op een ander gebied te compenseren.

Wat zitten we toch raar in elkaar.

Doe ik dan echt slechtere dingen omdat ik biologisch koop?

Nou, ik geef het eerlijk toe, nu ik er zo over nadenk, klopt dat bij mij ook wel. Voorbeelden genoeg zelfs:

  • Na een hele tijd vegetarisch te eten, mogen we best wel eens een rookworstje pakken, we doen toch al zo ons best.
  • Omdat ik toch al zo duurzaam bezig ben met een eigen moestuintje, mag ik best tuinturf door de grond mengen, ook al is dat totaal geen duurzaam product.
  • Omdat we al ontzettend veel zo lokaal mogelijk eten, is het niet zo erg dat ik dan maar biologische sperzieboontjes uit Egypte pak.

Het heeft wel een voordeel trouwens: Nu ik me er bewust van ben, is de volgende stap natuurlijk om er ook wat aan te doen!

Dus dat berichtje in het AD is zo slecht nog niet, dat geeft juist een extra stimulans om het net een tikje beter te doen. En zo werkt het toch ook in de praktijk? Als je beseft dat je iets gedaan hebt wat volgens je eigen gevoel helemaal niet zo goed is, dan doe je de volgende keer toch extra je best? Ja toch?

Als je erover nadenkt, wat zie je dan bij jezelf? Wat doe je goed? En wat voor slechts sta je jezelf dan later toe?

2 opmerkingen:

  1. Ik herken mezelf niet in dat plaatje.

    Hoewel...ik eet en leef met name biologisch en milieuvriendelijk om egoïstische redenen. Ik hoop toch er gezonder door te blijven, het is lekkerder en als de aarde verpest wordt heb ikzelf daar last van.

    Maar neiging tot stelen heb ik niet. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh ja, dat artikel heb ik ook gelezen! Bizar soms de conclusies die ze dan trekken.

    Ik probeer me in het algemeen gewoon goed te gedragen!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts with Thumbnails