maandag 22 maart 2010

Een productief weekend

De afgelopen dagen is er flink wat werk verzet, daarom was het even stil op de weblog. Maar nu kan je dan ook het uiteindelijke resultaat zien, ons moestuintje nieuwe stijl!

De oude SFG moestuin.

Vorig jaar heb ik voor het eerst Square Foot Gardening toegepast in onze tuin. Een stukje grond gekozen, en daarin vakjes gemaakt voor de groenten.

Op zich werkte dat wel, maar echt ideaal was het niet. Omdat de grond heel luchtig, vochtig en vruchtbaar was, besloten alle vaste planten in de omgeving om hun wortels naar dat stukje grond te loodsen, met als gevolg dat het een grote wortelwarboel werd.

En daarnaast kon ik niet overal goed bij en moest ik bijna de kwaliteiten van een slangenmens hebben om bij sommige plekken te kunnen komen. Ik ben meer type hark, qua flexabiliteit.


De nieuwe SFG moestuin in wording.

Daarom werd het tijd om toch maar eens echt een paar bakken in de tuin te zetten. Makkelijk bereikbaar, overzichtelijk en minder last van de andere planten in de tuin.

Dus moest ik een mooie plek hebben om die bakken neer te zetten, dat paste niet in het huidige hoekje. Met wat stenen zette ik globaal twee vierkante meter af en besloot om de rest te bestraten.

Project: "Hoe bestraat ik een klein stukje tuin" was geboren!

Heel leerzaam hoor, voor het eerst in mijn leven een stukje bestraten.

Het resultaat na vier dagen hard zwoegen:
- ontzettend veel spierpijn
- 1 halve blaar
- rauwe knieën
- last van mijn rug
- 180 klinkers in de grond gemept
- een schots en scheef bestraat stukje tuin!


Vooral onze poes was er blij mee, die vond het een prachtige kattenbak. Net als de andere 6 katten in de huizenrij.

De nieuwe SFG moestuin

En daar staan ze dan, de twee bakken van de Boerenbond / Welkoop. Het zijn dan wel niet de echte afmetingen die bij Square Foot Gardening horen, anders waren ze 1,2 bij 1,2 meter. Maar goed genoeg!

En volgens de instructies uit het boek van Mel Bartholomew heb ik een mooie kap van kippengaas gemaakt. Als bescherming tegen de horde poezen uit de buurt. Een heel handig ding, je neemt het er zo van af.

Dus niet denken dat we kippen gaan houden, al lijkt het er wel op.


En dan kunnen we nu gaan beginnen met het zaaien! Er staan al knoflook plantjes in, overgeplant uit de oude moestuin. Hopelijk overleven ze de transplantatie.

Ik moet eerst nog precies kijken wanneer ik de zaadjes in de grond doe, maar ze liggen al klaar. Ik heb er zin in! De lente is begonnen!

7 opmerkingen:

  1. Leuk geworden hoor!! Ik heb ook 1 SFG en twee vierkantemetertuintjes. Ik heb zelf een zeer eenvoudige overkapping/net gemaakt: Twee simpele buigbare stokken/buizen kruislings over het tuintje, net erover en klaar. :)

    Inmiddels zijn de eerste plantjes opgekomen en ben ik helemaal trots!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, ik heb het gezien op je website, dat ziet er prima uit! Ikzelf heb een wat stevigere constructie gemaakt, omdat onze poes eigenlijk gewoon een hele lompe koe is. :-) Die gaat dwars door netjes heen.
    Kan je dan wel makkelijk bij de planten met zo'n net? En wat heb je allemaal al geplant?
    Patrick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het ziet er goed uit zeg. Ik kende dat nog niet, square foot gardening! Ik vind het een creatieve oplossing met die bakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die in de voortuin hebben dus nu net zo´n net als die in de achtertuin. En wil je erbij, dan haal je gewoon het net er even af. Het ligt er los op, met aan de zijkanten een steen of bloempot om het wat houvast te geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Whiehoe! Leuk! Nog een moestuiner! ;o)

    Dank je wel voor je reactie op mijn blog. Ik heb vandaag één van onze favo recepten op mijn site gezet, maar zal binnenkort ook de ongezuurde broden er op zetten. Misschien tegen of na komend weekend? Hou het maar in de gaten, het komt er aan!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wow wat ziet het er keurig uit. Ik zag laatst een SFG bak in deaanbieding bij de welkoop voor 9,95 euro. Niet gekocht hoor... Neemt op ons balkon teveel ruimte in. Bij het buitenverblijf staat de bak van vorig jaar. Zondag ga ik daar mee aan de slag.
    Heb wel afgelopen zondag 7 soorten groente en 1 kruid voorgezaaid. Mijn postelein komt nu al op. Zo leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb tegenwoordig een moestuintje door de AH maar vindt het zo leuk! Ga misschien een echte starten! Leuke blog!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts with Thumbnails