dinsdag 9 maart 2010

Energie metingen: computer en modem

Vorige keer had ik een hoog energieverbruik gemeten bij de modem en dat zat met toch niet zo lekker. Ik had het gevoel dat het niet klopte. Dus heb ik de energiemeter er nog maar eens bijgepakt.

De eerste meting gaf het volgende aan:

290 Watt in 8,5 uur.
Per uur dus: 34 watt

En dat vond ik vreemd, want toen ik de meter aansloot, gaf hij aan, dat hij zo'n 12 watt per uur verbruikt.
Voor het gemak nam ik maar het gemiddelde: 23 watt per uur.
Per jaar is dat:  200 kWh

De tweede meting van het energieverbuik van de modem liet een heel ander resultaat zien!

260 Watt in 21,5 uur.
Per uur: 12 watt
Wat vreemd.

Na wat piekeren ben ik eruit gekomen. Heel simpel eigenlijk. Tijdens de eerste meting stond de computer aan en bij de tweede meting niet. Dus dat was het verschil! Wanneer de computer aan staat, verbruikt de modem meer energie!

Modem zonder computer aan: 12 watt per uur
Modem met computer aan: 34 watt per uur

Kijk, daar kan ik wat mee. Nu hoef ik alleen nog uit te rekenen hoeveel uur ik per dag de computer aan heb staan. En daar is een truukje voor, althans, wanneer je een Apple hebt.
  • Open de Terminal (via Spotlight, typ het command 'Terminal')
  • Typ het commando: ac -dp
    Je ziet nu een lijst van alle dagen waarop je computer heeft aangestaan en hoelang iemand is ingelogd geweest.
    Noteer de allereerste datum die genoemd wordt, misschien moet je even naar boven scrollen.
  • Typ het commando: ac
    Nu zie je het totaal aantal uren, noteer dat ook.
  • Reken het aantal dagen uit wat tussen de allereerste datum zit en de huidige datum.
  • Deel het totale aantal uren door de gevonden dagen
  • En zo heb je het gemiddeld aantal uren per dag dat je computer aan staat, ongeveer.
In mijn geval is dat zo'n 6 uur per dag!

Pfoe! Dat is veel. Maar dat betekent niet dat ik er continue achter zit, soms is hij aan het downl .... werken voor mij.

Nu is het wat makkelijker berekenen wat de modem aan energie verbruikt.

6 uur per dag a 34 watt
18 uur per dag a 12 watt

In totaal verbruikt de modem zo'n 152 kWh per jaar.

En nu ik toch meteen wist hoe lang de computer per dag aan staat, kon ik meteen het energieverbruik van de computer zelf meten.

Na 2 uur computeren stond de meter op 260 watt.
En na wat rekenen kom ik dan op een kleine 283 kWh per jaar uit. Ook een flink verbruik!
Niet helemaal accuraat, want als de computer op de spaarstand staat, verbruikt hij natuurlijk een stuk minder, maar ik heb geen zin om daar ook nog eens rekening mee te houden.

Dus eindconlusie:

De computer staat te vaak aan!
En minder computeren bespaart energie van de computer zelf PLUS de modem.

En wat iedereen al weet, als je de computer niet gebruikt, zet dan ook helemaal de stroom eraf. Mijn apparaat verbruikt toch nog zo'n 12 watt per uur, terwijl alles uit staat. Dus zet er een stekkerdoos met zo'n knop tussen!

Leuk hoor, dat meten. Volgende project: de koel- en vrieskast!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts with Thumbnails