zondag 15 november 2009

Droommap: Meerijden op de Maglev

Ik schreef eerder al eens over de droommap, waarin ik beschrijf wat voor dromen ik zou willen realiseren. En hopelijk, door visualisatie en er ook echt mee bezig te zijn, wordt er zo links en rechts een droom vervuld! Dat zou heel mooi zijn!

Dit is nummer 1:

Meerijden op de Maglev.

De watte? Maglev? Wasda?

Maglev staat voor 'Magnetic Levitation'. Door middel van magnetische velden en een hoop ingenieuze techniek, kan je een voorwerp boven een oppervlakte laten zweven. Denk maar aan twee magneten die je met hun tegenpolen tegen elkaar probeert te drukken. Die magneten stoten elkaar dan af, zo ongeveer werkt het.

Met als gevolg, een magneet zweeftrein! En daar ga ik dan in zitten, voor een ritje.

Wat is dat nou voor droom? Een treinritje? Waarom niet even de Intercity naar Amsterdam, dat is toch hetzelfde?

Nou nee, die intercity gaat niet met een snelheid van ruim 400 kilometer per uur!

Want dat lijkt me nou zo geweldig, om comfortabel te worden vervoerd over land, tegen een supersnelle snelheid waar je U tegen zegt. In zo'n mooie gestroomlijnde trein, die je vaak zo voorbij ziet flitsen in sciencefiction films, maar nu dus in het echt!

Bekijk dit filmpje waarin het een en ander wordt uitgelegd.


En waar kan dat dan?

Volgens een bepaalde website zijn er de volgende mogelijkheden:
* Daejeon, South Korea - Korea Institute of Machinery & Materials & Rotem
* Emsland, Germany - Transrapid
* Nagoya, Japan - HSST
* Old Dominion University, Virginia - American Maglev
* San Diego, California - General Atomics
* Shanghai, China - Transrapid
* Taeduk, South Korea - Korea Institute of Machinery and Materials

Maar van al deze opties, zijn er maar twee de moeite waard. Shanghai en ... Duitsland!
Duitsland!! Dat is om de hoek! Dat is ontzettend dichtbij! Dat is ... haalbaar!

Waar ligt deze Transrapid? Even googelen en we zien het:

Emsland!

Dat ligt net over de grens bij Emmen! Dat is voor mij een kleine 2 uur en drie kwartier rijden en dan ben ik gewoon ter plekke, met mijn neus op de magneet-zweeftrein-baan!

Yes! En ... Ai!

Hm... wat lees ik op de site van Emsland:
Wir bitten um Ihr Verständnis, dass derzeit keine Besucherfahrten möglich sind.
Shit.

Waarom nou net niet? Dat ga ik binnenkort maar eens uitzoeken dan. En er een mailtje aan wagen, met de vraag of ik toch niet me kan rijden op de testbaan, dat zou toch prachtig zijn. Nou ja, dan blijft er dus altijd nog Shanghai over als kans om mijn droom te realiseren.

En op zich is dat een hele goede optie, want aangezien ons leven toch behoorlijk is verbonden met China, zit het er dik in, dat ik ooit in mijn leven ook daar in Shanghai terecht ga komen. En dan neem ik mijn kans!

Transrapid Shanghai, ik kom eraan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts with Thumbnails