vrijdag 7 mei 2010

Oogst van radijsjes en recept timbaaltje rijst en bietjes

Gisteren alweer de volgende oogst uit het moestuintje gehaald. Twee vakken met radijsjes. Gewogen en geteld, zijn het 25 stuks en wegen ze 115 gram. (Met het groen er afgehaald).


Eenmaal schoongemaakt zien ze er lekker smakelijk uit.


Het mooie bij Square Foot Gardening vind ik dat de twee vrijgekomen vakken meteen weer worden ingezaaid met nieuwe groenten. Dus nu is er 1 vak gereserveerd voor 16 snijbietplantjes en 16 spinazieplantjes. Dat zijn er wat meer dan normaal, maar ik ben een beetje de grenzen aan het zoeken, hoeveel er in een vakje past.

En natuurlijk gaan ze weer in een lekker gerechtje, een koud gerecht deze keer:

Timbaaltje van rijst, bietjes, wortel en radijs.

Ingredienten:

1 grote wortel
radijsjes
2 bieten, gekookt
200 gram rijst
2 eetl. peterselie
1 eetl. bieslook
2 eetl. olijfolie
peper en zout



Werkwijze:

  1. Kook de rijst gaar en giet het af. Laat het in de pan zitten.
  2. Rasp de wortel, de bietjes en de radijs en meng deze goed door de rijst.
  3. Meng de kruiden, wat peper en zout en de olijfolie er door.
  4. Schep het mengsel in een ringvorm op het bord (ik gebruik een oud ananasblikje) en druk alles goed en stevig aan.
  5. Zet het geheel minimaal een uur in de koelkast en serveer daarna.




Smakelijk!

4 opmerkingen:

  1. Dat ziet er heerlijk uit! Bij ons kunnen de radijsjes er ook uit, en de nieuwe groenten erin, maar het regent vandaag en ik heb er dus nu niet zoveel zin in om dat te doen...

    leuk recept ook, ik denk dat ik ook ga maken met het radijsjesteveel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk en smakelijk uitziend recept. Helaas maken mijn radijsplantjes alleen maar blad en geen knolletjes, sniksnik. Iets te dicht op elkaar gezaaid denk ik. Nog maar eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mjammie, ziet er lekker uit zeg! Niet alleen de radijsjes, ook het timbaaltje ;o)

    Had ik je al een compliment gegeven over de look van je site? Vind het er erg netjes en aantrekkelijk uit zien. Fijn om in te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Oog op de toekomst:
    Zouden de blaadjes misschien ook te eten zijn? Ik heb het niet geprobeerd, maar wie weet.

    @Mama Monique
    Fijn om te horen dat je de site netjes vindt, het is toch altijd spannend hoe het wordt opgevat wanneer je aan het uiterlijk begint te sleutelen.

    Patrick

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts with Thumbnails