woensdag 21 april 2010

Droommap: Dansen op de vulkaan (half vervuld)

De Dijk zong het al: Dansen, dansen, dansen ... op de vulkaan!

En dat is precies wat ik al heel graag wil doen. Niet dat dansen, maar wel ergens op een vulkaan staan. En het liefst een werkende. Stromen lava, rookwolken, stinkende zwaveldampen. Dichtbij de machtige natuur staan, en voelen, beleven hoe krachtig onze Moeder Aarde kan zijn.

Was ik maar op IJsland.

Dan was mijn wens voor de volle honderd procent vervuld! Klik hier voor mooie foto's van de uitbarsting.

Maar toch. Enkele dagen voordat de Eyflabja.. Eyjafallakoju.. eh, die vulkaan op IJsland ontplofte, stond ik bovenop een andere vulkaan! De El Teide, op Tenerife.


Niet actief, maar zeker wel indrukwekkend. Zeer de moeite waard. Ik kan toch wel zeggen dat er een stukje van mijn droom is uitgekomen.

Gestolde lavavelden, zwavellucht, indrukwekkende krater, grillige gesteenten en een machtig uitzicht van 3,5 kilometer hoogte. Het was letterlijk een hoogtepunt van de vakantie.

Oorspronkelijk kan je helemaal tot aan de top van de vulkaan komen, maar daar heb je een aparte toestemming voor nodig, en dat was me te veel moeite om te regelen. Daarom nam ik het maar voor lief, dat we niet recht in de krater konden kijken.

Maar zo erg was het niet, want ik was druk bezig om te genieten van het uitzicht, geweldig! We stonden zo hoog, je kon gewoon de kromming van de horizon zien! Machtig.


En genoeg om me over te verbazen. Gele stenen en de stank van rotte eieren, de typische geur van zwavel. Een temperatuur rond het vriespunt en een ijzige, harde wind. Je kon de oude gestolde lavastromen duidelijk in het landschap zien.



En het landschap, heel apart. Woest, bijna buitenaards. Ik kan me best voorstellen dat er ook films zijn opgenomen. Alhoewel ik ook dacht dat Star Wars en Planet of the Apes daar waren opgenomen, maar dat blijkt niet zo te zijn.


Hoe dan ook, ik heb op een vulkaan gestaan en het was super!

En wie weet volgt er ook nog eens een actieve vulkaan, plekken genoeg, Italie is al ver genoeg om aan mijn trekken te komen. Maar dat bewaren we voor de toekomst.

3 opmerkingen:

  1. Wat een mooie foto's. Wat een ervaring.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb je stukjes lava meegenomen? Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Izerina:
    O wat stom zeg. Ik heb wel stukken in mijn handen gehad, maar geen moment in me opgekomen om iets ervan mee te nemen! Maar nu jij het zo zegt...dat had ik moeten doen! Altijd leuk, zo'n stukje steen in de boekenkast of ergens anders.

    Patrick

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts with Thumbnails