donderdag 24 maart 2011

De Brood Index

Misschien hebben jullie wel eens van de Big Mac index gehoord?

Dit is een ludieke manier om de koopkracht te berekenen en de verwachte waarde van de valuta in verschillende landen, waarbij wordt gekeken naar de prijs van een Big Mac in een bepaald land.

Hoe werkt de Big Mac Index?

Als basis wordt de prijs van een Amerikaanse Big Mac genomen. Die legt men naast de prijs van een Big Mac in bijvoorbeeld China, omgerekend in dollars.

Dan zie je dat de Big Mac in de VS 3,73 dollar kost en in China 13,2 yuan. Dus zou je zeggen dat 13,2 yuan omgerekend dezelfde waarde zou moeten hebben als 3,73 dollar. Een koers dus van 13,2 yuan / 3,73 dollar = 3,54 yuan. Zoveel Yuan zou je moeten krijgen voor 1 dollar.

Maar de koers op de valuta markt is 6,57 yuan voor 1 dollar. Dat zou betekenen dat de Yuan zo'n 46 procent is ondergewaardeerd. En dus kan je verwachten dat de koers van de Yuan zou moeten gaan stijgen.

Zoiets dus.

Maar wat heeft dat te maken met de titel 'De Brood Index'?

Welnu, niet zo heel veel, maar de naam klinkt gewoon lekker, de Big Mac Index versus de Brood index. :-)

Wat is de Brood Index?

Het is mijn eigen persoonlijke index om een beeld te geven wat nu echt de waarde van een besparing is. Of de waarde van een uitgave. Het werkt veel beter als je het visualiseert met brood!

Ik reken een prijs van 2 euro per brood. Dat rekent makkelijker. Het is wel een dure prijs, maar dat geeft niet. Op die manier weet ik, dat mijn berekening nog aan de conservatieve kant is en eigenlijk nog veel meer broden vertegenwoordigd.

Een voorbeeld met besparen:

Pas heb ik 5 euro bespaard door een verzekering voortaan jaarlijks te betalen, in plaats van maandelijks. Daardoor verdween een periodieke betalingstoeslag van de rekening, van 5 euro.

Omgerekend heb ik dus 2,5 broden verdiend met een simpel telefoontje naar de verzekeringsmaatschappij.

Nog een voorbeeld, met waardebepaling:

Er staat een iPod op het verlanglijstje. Een leuke gadget, maar ook prijzig. Voor 300 euro heb je een nieuw exemplaar, flink wat geld. Maar met de broodindex wordt het pas echt duidelijk hoeveel geld dat is.

Dan kost de iPod ineens 150 broden!

Dat betekent dat je met het geld van een iPod, bijna driekwart jaar lang brood kan eten!

Ineens zie je dat apparaatje in een heel ander perspectief. En dat zorgt ervoor dat je nog eens extra nadenkt over een bepaalde uitgave.

Natuurlijk kan je ook op een andere manier een index hanteren. Zoals in de vorm van wekelijkse boodschappen of berekenen hoeveel uur je ervoor moet werken. Maar voor mij persoonlijk werkt de Brood Index nog het fijnst.

Ik ben benieuwd of er nog meer mensen zijn die zulke omrekenmethoden gebruiken. Laat je favoriete methode achter in de reacties.

9 opmerkingen:

  1. Ik reken het om naar pakjes shag (bloos)... Tja, verslaafd he...

    Misschien dat we daarom niks over houden en moet ik je tip maar eens gaan toepassen. Meer dan twee broden voor één pak shag... ai... ik wil niet eens nadenken over de consequenties op jaarbasis bijv.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn moeder deed dit altijd met knotjes wol :-) Die kostten toen 1 gulden per bolletje. Als ze iets had uitgespaard was steevast het antwoord, dat ze weer zoveel knotjes wol had uitgepsaard :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat grappig,ik gebruik ook de prijs van een brood bij vergelijken. groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Grappig dat je 2 euro voor een brood aan de dure kant vindt. Voor minder dan twee euro krijg je bij mij in de omgeving alleen smakeloos brood. Een beetje brood begint bij 2,50.

    Hoe dan ook, ik hanteer de basgitaren-index. Elke maand lever ik een basgitaar in aan hypotheekrente. Elke 3 maanden eet ik een basgitaar op.

    Dat leidt er toe dat ik af en toe wat boodschappengeld opzij zet om een nieuwe basgitaar te kunnen kopen. Het is namelijk vreselijk zonde om mijn geld te verspillen aan etenswaar dat toch weer de WC in verdwijnt na een dag of twee terwijl je er ook een mooi instrument voor kunt kopen waar je veel langer plezier van hebt.

    Kortom, dankzij de basgitaar-index blijf ik lekker slank!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is idd een goede manier, naar brood omrekenen. Dan komt het rekenen naar een stuk dichterbij. Ga ik eens toepassen.

    Ik reken iedere besparing om naar 10 jaar. 1 jaar besparen op de krant bv is een leuk bedrag, maar als je het naar 10 jaar omrekent schrik je van het bedrag wat je uitgeeft hieraan. Maar omrekenen naar een brood geeft het hier en nu natuurlijk een extra impuls om veel meer op de dagelijkse uitgaven te besparen. En zeker ook op grotere uitgaven. Dus bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb het ook omgerekend naar delen van een iPod. Deze had ik door al jouw besparingstips vrij snel bij elkaar gespaard.
    Bedankt nog daarvoor !

    Ik ben benieuwd hoe lang je die iPod nog in dat andere perspectief ziet. Of dat je er toch gewoon een gaat halen en driekwart jaar geen brood meer eet... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hoi ik gebruik de brood index ook al jaren en met 2 euro. dit om mijn kinderen begrip van geld bij te brengen want brood moeten ze allemaal wel eens halen
    groetjes brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bijna 11 jaar geleden ben ik gestopt met roken (en ik was een zware roker met bijna 2 pakjes per dag) en als ik iets wil kopen waar ik tegen aan hik omdat ik het zo duur vind reken ik het om naar mijn rookgedrag van toen.

    Zo zag ik eens een heel leuk beeldje, gemaakt door een kunstenaar, wat 150 euro kostte. Vond het nogal een bedrag, maar ik bespaar iedere dag bijna 10 euro door niet meer te roken, en dan is het beeldje maar 15 dagen niet roken. Heb het beeldje gekocht en geniet er nog iedere dag van.

    Maar ik gebruik mijn rookindex dus juist om dingen wél te kopen, en dat is op een consumindersite misschien wat minder geslaagd :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nou ja, op zich, dat je gestopt bent met roken is de beste consuminderactie die je maar kan doen! Dus wat dat betreft ben je toch goed bezig! :-)

    Patrick

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts with Thumbnails