dinsdag 21 februari 2012

De slimme meter (1) : Je mag hem weigeren

Goed, de slimme meter.

Vorige keer gaf ik al aan dat ik iets over de slimme meter wilde schrijven, maar ik kwam er maar niet uit. Ik zat me zo te ergeren dat er niet echt iets zinnigs uit mijn toetsenbord kwam.

Daarom nog maar eens een poging wagen.

De aanleiding was een berichtje in het nieuws, de slimme energiemeter wordt geintroduceerd voor 450.000 huishoudens en kleine bedrijven.

Met een filmpje waarvan ik nu nog gillend wakker van wordt. De deurbel gaat, je doet open en daar staat Verhagen op de stoep!! Aaaah!!



Er valt zoveel over te vertellen, dat ik heb besloten om de informatie maar te verdelen over verschillende berichten.

Niet verplicht

Laat ik beginnen met de belangrijkste informatie, het wordt zelfs door de rijksoverheid op de site gezet:

De slimme meter wordt niet verplicht. Mensen kunnen de meter weigeren of weigeren dat hun gegevens op afstand worden uitgelezen.

Onthou dit goed, want de beheerders die straks met deze energiemeter komen aanzetten, zullen het anders doen overkomen. Maar laat je niets wijsmaken, de meter is NIET VERPLICHT. En mocht je hem al in huis hebben, dan is de UITLEZING NIET VERPLICHT.

Sterker nog, de minister van Economische zaken heeft toegezegd dat hij een brief gaat sturen naar de uitvoerende instanties, nog voor de uitrol. Juist om de keuzevrijheid van ons, de consument, te benadrukken. Die brief kan ik niet vinden, maar de toezegging wel. Alle betrokken bedrijven horen dit nu dus te weten!

Wettellijk geregeld

En laat je niet intimideren door de installateur, want je hebt de wet achter je staan.

De wet is zelfs zodanig aangepast dat het verplichte karakter eruit is gehaald:

Tijdens de plenaire behandeling op 7 april 2009 van wetsvoorstel 31.374 heeft de Eerste Kamer verzocht om een novelle waarin kleinverbruikers de plaatsing van een slimme meter kunnen weigeren. Als een slimme meter al is geplaatst, kan de kleinverbruiker de meter 'administratief' uit laten zetten. Dan worden de meterstanden niet automatisch doorgegeven aan de netbeheerder. Het opgeven van de meterstanden gebeurt dan op de tot nu toe gebruikerlijke wijze. Voor het gebruik van de slimme meterfuncties is de toestemming van de eindgebruiker nodig.


Meer informatie vind je op de site van de Eerste Kamer.

Waarom weigeren?

Maar waarom zou je een slimme meter weigeren? Het is toch zo'n handig apparaat? Ze zeggen het zelf, zo gauw je zo'n meter in je huis hebt, ga je energie besparen!

Of dat echt zo is, daar schrijf ik de volgende keer over.

15 opmerkingen:

  1. Als je er geld mee kunt besparen, klinkt het wel heel handig! Ik ben benieuwd naar de volgende post!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Komende vrijdag meer hierover, maar ik kan je niet beloven dat je het een bevredigend antwoord gaat vinden. ;-)

      Verwijderen
  2. Laatst was er aandacht voor de slimme meter in een nieuwsuitzending. Nee, je hoefde niet bang te zijn voor je privacy. Je kunt goed bijhouden wat je verbruikt.

    Manlief en ik keken elkaar aan en zeiden allebei 'propaganda'.
    Met pen en papier elke week de meterstanden bijhouden werkt ook goed. En zo'n slimme meter gebruikt stroom. Qua privacy heb ik er geen hoge pet van op en ik vertrouw niet helemaal de veiligheid dat anderen niet kunnen zien dat ik thuis ben.
    Ook is het nog maar de vraag of de slimme meter terugloopt als je zonnepanelen op je dak hebt.

    Groetjes, VeggieMo

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @VeggieMo Dat is een goede in periodes dat jij niet thuis bent en weinig verbruikt, kunnen die knakkers bij het energiebedrijf zien dat jij er niet bent,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi. Dan komt ie er hier niet in.
    Ik let nu al op mijn verbruik, dat zal dan niet anders zijn met dat slimme ding!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze staat bij mij in het rijtje Elektronisch Patientendossier ( heet nu straks Persoonlijk gezondheidsdossier, klinkt positiever!), persoonlijke OV chipkaart, kastje in de auto, vingerafdruk afstaan en opslaan bij
    aanvragen paspoort, telefoongegevens en internetgegevens jarenlang opslaan, privacyschending door social media, gepruts met stemcomputers waarbij je stem niet geheim blijft.. Moet ik nog doorgaan? Die slimme meter komt er bij mij niet in. Werkt ook niet goed bij ons, want we hebben zonnepanelen die nu al de meter terugdraaien. Zo valt dus nooit op de juiste manier op te maken wanneer we wat verbruikt hebben. Groet, Hsm.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goed dat je dit onderwerp aansnijdt. Verdiep me al een tijdje in dit onderwerp. Vind het griezelig dat er zoveel informatie van mij wordt opgeslagen. Meeste mensen kijken mij wazig aan en ik ben verbaas over de onverschilligheid hierover. Informatie kan macht zijn.

    Nath

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw! Wat zitten we op 1 lijn, ik ben het eens met alle bovenstaande reacties en alle punten die genoemd worden, komen nog aan bod in de komende berichten. Te beginnen met energiebesparing, dan privacy en nog wel meer. Wie er nu echt voordeel bij heeft (overheid en energiemaatshchappijen), gevolgen voor zonnepaneelbezitters, kwetsbaarheid van de consument, ga zo maar door.
    Ik ben trots op jullie! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij hebben al besloten dat het ding er hier niet in komt! Wij zijn al bezig met ons energiegebruik dmv een energiemeter en een wattcher. De slimme meter zal niets toevoegen. Bovendien zijn wij niet kapot van al die privacyschendende maatregelen van de overheid. (OV-chip, EPD, die er dan wel niet komt maar waarschijnlijk wel een variant, burgerservicenummer etc.)
    Nee, wij hebben niets te verbergen maar we zullen dat kleine beetje privacy wat we nog hebben toch proberen te beschermen.
    Bovendien heb ik van jou geleerd dat een terugdraaiende meter verreweg te prefareren is boven een aparte meter voor de opbrengst van zonnepanelen (helaas nog een toekomstdroom) Ik neem dus niet aan dat je gaat proberen ons te winnen voor de slimme meter ;).

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk dat je er over schrijft. Ik heb me er nog helemaal niet in verdiept. Maar ik weet zeker : ik wil NIET zo'n ding hier in mijn meterkast. Mijn privégebruik is van mij en niet van iemand anders. Het gaat niemand wat aan, behalve tegen de tijd van de afrekening.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nog even een aanvulling: wat een geldverspilling! Die dingen kosten flink wat geld om te produceren en te installeren. Dat moeten we natuurlijk met ons allen betalen! Het is vast en zeker niet iets dat de overheid betaalt.
    Het is zó onnodig, zo'n meter! Je kunt het toch zelf in de gaten houden? Dat doe ik al sinds 1981!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Helemaal waar, je mag hem weigeren. Maar aub, laat in je stukje ook weten dat mensen niet tegen de collega's op de klantenservice moeten gaan schelden… Wij moeten ook maar doen wat we van hogerhang opgedragen krijgen en dat is dus idd mensen zoveel mogelijk ontmoedigen om ze te weigeren...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @ Daantje, kun jij niet gewoon weigeren dat ding op te dringen aan mensen? ;-)

    Ik zie inderdaad niet in waarom ik met die meter in huis opeens minder zou gaan verbruiken. Ook ben ik het met Zuinigaan eens dat het ook weer veel geld en materiaal kost om dat ding te produceren. Mijn meter is pas 12 jaar oud en doet het nog prima. Zonde van het geld anders.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @Daantje...de mensen die iets moeten uitvoeren zijn altijd de klos. Ook al voeren ze uit wat anderen bedachten. En ook al worden ze minder betaald dan de bedenkers.

    En ja....het uitlezen op afstand vind ik mega-verontrustend. Een soort big brother idee. Ik geef toe...bloggen op een site door Google gebouwd (of gehost) is natuurlijk ook absoluut niet privacy veilig.....maar hier kies je er nog zelf voor hoe openhartig je wilt zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Behalve de privacy wil ik niet nog een ding in mijn huis,dat zendt. Onze router zetten we uit,de telefoon is stralingsarm,nee ze mogen hem houden.Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts with Thumbnails