zaterdag 4 juni 2011

Aardbeien

De zon schijnt op ons minimoestuintje en langzaam kleurt het rood tussen al het groen. De aardbeitjes die ik bij de Aardbeienacademie had gekocht, beginnen te rijpen.

Alhoewel, aardbeitjes, zeg maar gerust aardBEIEN! Het zijn flinke exemplaren.


Ze doen het erg goed. Ik geef ze braaf netjes water en ze geven een beloning terug in de vorm van veel bloemen, dus hopelijk ook veel aardbeien. Er is al bijna 1 exemplaar rijp, die gaat binnenkort geplukt worden!

En dan zet ik mijn tanden er in, en natuurlijk deel ik ook wat met de rest van het gezin. Hm, het water loopt me al in de mond, als ik er al aan denk. Ik zit regelmatig kwijlend voor de bewuste aardbei, en elke keer lijkt hij weer een beetje roder, je ziet het bijna ter plekke gebeuren.

Wanneer is eigenlijk het beste moment om een aardbei te plukken? Als hij rood is, of moet ik hem dan nog een tijdje langer laten doorrijpen?

Dat is een mooie vraag voor de academie. Of misschien weten jullie het ook?


De aardbeien rusten op een bedje tuinkers, dat vakkundig door onze kleine meid is gezaaid, inclusief in de andere vakken en tussen de voegen van het terras.

En dat brengt me tot weer een andere vraag. Want ik heb nog 6 vakken over in mijn SFG bak. En het is zonde om die leeg te laten. Ik zou graag nog wat meer groenten willen zaaien, maar misschien is er wel groente die heel goed samenkan met de aardbeien.

Ook maar eens vragen dan. Welke groenten kan je het best naast de aardbeien planten?


Wat ga ik straks doen met die heerlijke oogst?

Niet zo moeilijk, opeten en genieten!

Maar er zijn ook plannen om natuurlijk een lekkere aardbeienjam te maken en ook, tja, hoe heten die dingen? Van die fruitvellen. Lappen gedroogd fruit, lekker plakkerig en zoet. Een heerlijke snack.

Klik hier om plaatjes te zien, als iemand de Nederlandse naam weet, laat maar weten.

Op dit moment ben ik aan het experimenteren met perziken, als dat lukt, dan komt er ook een versie van aardbeien. En natuurlijk komt er dan ook een recept op de weblog.

Goed, ik ga weer terug naar de moestuinbak, eens kijken of er al iets rijp is...

5 opmerkingen:

  1. Ik kom hier toevallig voorbij.....en lees een vraag wat je bij de aardbeien kan zetten. Ik heb geen idee of het qua bioritme logisch is...maar munt lijkt me gewoonweg lekker erbij...aardbeitjes...flink wat kwark of griekse yoghurt en dan wat blaadjes munt!
    Succes met je tuin...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ze zeggen wel eens dat je groenten moet plaatsen wat ook in de keuken goed bij elkaar past. Dus tomaten en basilicum, en wortel en ui. Dus aardbei en munt, dat klinkt zo gek nog niet!

    Ik heb er geen zaadjes van, maar ik ga op zoek. Jammer dat ik geen chocoladeplant heb, dat gaat ook goed bij aardbei! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Munt kan je gewoon in een potje kopen...en dat planten in je tuin. Het is een woekerplant dus in een pot of afgesloten stukje tuin is die kans niet aanwezig. Ik heb trouwens een chocoladeplant.....gekocht bij bakker hillegom...en hij( de bloem) ruikt super naar chocolade!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Aardbeien rijpen niet meer na als ze geplukt zijn, dus ze moeten wel rood zijn. Maar wacht niet te lang, anders zijn de vogels je voor! Ik durf ze nooit te lang te laten hangen. Ik moet me ook eens verdiepen in welke groentes er goed naast elkaar kunnen staan want m'n vierkante-meter-tuin wil niet zo dit jaar. Ach zo leer ik telkens weer bij. Smul ze van de aardbeien (en tuinkers!).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het juiste plukmoment lijkt mij simpelweg als ze lekker zijn. Ik heb vorige week onze eerste aardbei gegeten, en hij was verrukkelijk!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts with Thumbnails