dinsdag 4 mei 2010

Experiment met de wasmachine

Ik speel al een tijdje met het idee om een apparaatje voor de wasmachine te kopen, de MS 1002.

Het is wel een duur apparaat, maar het principe bevalt me wel. Je sluit het aan op de warm water aansluiting van de ketel (of zonneboiler, dat is nog beter). En op de water toevoer van de wasmachine.

Wanneer de wasmachine water nodig heeft voor de 40 of 60 of 90 graden was, dan zorgt het apparaatje ervoor, dat het water meteen met de juiste temperatuur in de wasmachine terecht komt.

Het voordeel is dan, dat de wasmachine het water niet meer hoeft op te warmen. En dat scheelt weer flink wat electriciteit.

Maar eerst moest ik weten of onze wasmachine wel geschikt is voor de invoer van warm water. Misschien raakt hij wel helemaal van de kaart of kloppen de programma's dan niet meer. Tijd voor een experiment.

Aangezien A. de baas is over de wasmachine, heeft ze deze keer oogluikend toegestaan dat ik in de buurt mocht komen. En heeft ze geduldig aan me uitgelegd hoe alles in zijn werk gaat.

Voor haar is het vanzelfsprekend, maar ik zelf had geen flauw benul van het verloop van een wasprogramma. Maar na allerlei instructies van haar, ben ik geduldig voor de wasmachine gaan zitten.

Twee wassen van veertig graden bestudeerd. Erg he, op een stoeltje voor de wasmachine, starend door het glas naar het draaien van de was. Heel ontspannend moet ik zeggen. Hypnotiserend zelfs!

Maar goed, de eerste wasronde was een normale veertig graden was.

Twee uur later wist ik dat de machine eerst zo'n 18 liter water naar binnen slurpt, om het daarna op te warmen tot 40 graden. Op een bepaald moment gebruikt hij een piek van bijna 2900 Watt om de boel op te warmen.

En verder verbruikt hij nog eens 49 liter om de was weer uit te spoelen en wasverzachter toe te voegen, maar dit gebeurt met koud water, dus is er geen electriciteit nodig om het water op te warmen.

In totaal verbruikte deze wasbeurt 0,70 kWh aan electriciteit.

Tijd voor de tweede test.

Met behulp van een thermometer en warm water uit de kraan, vulde ik een gieter met water dat rond de 40 graden warm was. Wanneer de wasmachine weer water nodig had, goot ik het water uit de gieter, via het laatje voor het waspoeder, naar binnen. In totaal een liter of 15. En daarna draaide ik de watertoevoer voor de machine pas weer open.

De machine nam zelf nog een beetje extra water erbij en ging aan de gang. Ik zag aan de energiemeter dat hij nog heel even flink wat stroom verbruikte, het water was nog niet warm genoeg.

En verder verliep alles prima volgens het programma, niets aan de hand.

Het uiteindelijke verbruik van electriciteit was verrassend:
De wasbeurt kostte 0,32 kWh aan stroom!

Een besparing van 55 procent!

De test was een succes!

Wanneer we het apparaatje aanschaffen, levert dat ons dus minimaal een besparing van 55% aan energiekosten per wasbeurt. Toch netjes. Grote kans dat we er voor gaan.

Natuurlijk kan je ook overwegen om een nieuwe wasmachine te kopen. Eentje die zuiniger is dan ons 14 jaar oude beestje. Maar het staat ons erg tegen om een goede wasmachine weg te doen, zonde van het materiaal en het milieu. Dan liever een kleiner apparaatje, dat later ook nog eens gebruikt kan worden bij een eventuele nieuwe wasmachine.

Natuurlijk kunnen we ook elke keer gewoon hannesen met een gieter en warm water, maar nee, een beetje luxe en gemak willen we wel blijven behouden.

Experiment geslaagd, op naar de volgende stap, het MS 1002 apparaat.

9 opmerkingen:

  1. Of je stapt over op een ecologisch wasmiddel waarmee je op 20 graden je was schoon krijgt :-) Hoeft er helemaal geen water te worden opgewarmd. Heeft Alinda de proefsachet al getest?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog niet! Maar hij ligt wel al klaar, dus nog even volhouden. :-)

    Maar zo'n koude was, zou dat echt wel zo goed zijn? Ik heb altijd het idee dat bacteriën dan blijven leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk, zo'n experiment waarbij je je gezonde verstand gebruikt! Dank voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. je vergelijking gaat niet helemaal op want je hebt ook energie in de vorm van gas nodig om het water al warm in de machine te krijgen...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat klopt. Daar heb ik eigenlijk niets van gezegd in het bericht. Helemaal vergeten. Het allerbeste zou zijn, wanneer je een zonneboiler hebt, en daar het warme water van gebruikt.
    Maar ook met gas lukt redelijk. Het gas gebruik zal stijgen, maar niet zo heel veel. Een vereiste is, dat je de wasmachine zo dicht mogelijk bij de ketel hebt staan, om warmteverlies te voorkomen. Die van ons staat er praktisch naast. Financieel zal het goedkoper zijn om gas te gebruiken. Milieu technisch gezien, tja, dat moet ik nog wat meer uitzoeken.
    Weer een nieuwe reden om er nog eens over te schrijven. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuk experiment.
    Hoeft je wasmachine hiervoor niet speciaal uitgerust te zijn of kan dit bij elke normale wasmachine?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedoel je voor het apparaat? Of voor de gieter? Het apparaat kan als het goed is bij een normale wasmachine worden toegepast, maar ik ben geen expert, dus niet boos op me worden wanneer de wasmachine op tilt slaat! :-)

    Daarom heb ik ook eerst geprobeerd of het via het wasmiddellaatje lukte. Dat ging prima, dus ik heb er vertrouwen in dat het ook via het apparaat kan.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Interessant! Ben benieuwd naar het vervolg, schrijven jullie daar ook wat over? Ben benieuwd hoe het bevalt.

    Ben trouwens ook benieuwd naar het wasmiddel voor 20 graden. Bacterien gaan volgens mij pas op hoge temperaturen dood, het lijkt me dat 40 graden ook nog niet genoeg is daarvoor? Ik heb wel geprobeerd op 30 graden te wassen met een daarvoor geschikt middel, maar ik vond dat de zeep niet goed uitspoelde. Ben benieuwd naar jullie ervaringen ermee.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Er komt niet echt een vervolg, sinds we zonnepanelen hebben, wordt de energie dus gratis geleverd door de zon en ga ik die dus niet vervangen voor gas, waar ik nog voor moet betalen.
    Als we geen panelen zouden hebben, dan was het zeker een serieuze optie!

    Over wassen op lage temperaturen kan je hier wat lezen:
    http://de-kleine-dingen.blogspot.com/2010/06/gratis-persil-eco-power.html

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts with Thumbnails