zaterdag 27 maart 2010

Zelf kaarsen maken

Aangezien we vanavond in het donker zitten, vanwege Earth Hour, is het natuurlijk makkelijk om wat kaarsen bij de hand te hebben. Zo hebben we toch nog een romantisch lichtje in de buurt.

Daarom is dit een prima kans om eens wat kaarsen te gaan maken!

We hebben deze donkere avonden best wel veel kaarsen laten branden, maar ik vond het altijd zo zonde, dat er zoveel van overbleef. Voor mijn gevoel gooiden we de helft van de kaarsen na gebruik in de afvalbak, dat kon toch vast wel anders?

Daarom hebben we alle resten van de opgebrande kaarsen apart bewaard. Het was een hele stapel, zoals je wel op de foto kan zien. En nu is de tijd om er weer nieuwe kaarsen van te maken.


Hoe maak ik een nieuwe kaars van oud kaarsvet?


Benodigdheden:
  • Een oud pannetje
  • Een oude pollepel
  • Stukken oud kaarsvet in stukjes gebroken
  • Lege melkpakken
  • Kaars Lont voor kaarsen van ong. 8 cm
  • Sateprikkers of kleine stokjes
  • Speld
  • Plakband
  • Bakpapier
Eerst gaan we de lege melkpakken voorbereiden, dit worden de mallen waar we straks het kaarsvet in gaan gieten.

Eerst prik je met een speld een kleine gaatje in het midden van de bodem van het melkpak. Daarna rijg je de lont door het gaatje. Let er wel op dat het gaatje smaller is dan de dikte van het lont, dan zit het er strak in en loopt er geen kaarsvet uit.


Daarna moet het lontje worden strakgetrokken, zodat hij straks mooi midden in de kaars gaat zitten. Bindt het uiteinde van de lont aan een stokje, leg deze dwars op het melkpak. Trek daarna de lont strak via de onderkant en plak het uiteinde van de lont vast aan de bodem met een plakbandje.


Zo, het melkpak is nu klaar, dan kunnen we straks het kaarsvet erin gieten. Maar eerst moet de oude stukjes kaars gesmolten worden.



Verwarm de pan au bain-marie. Zorg dat het water niet te warm wordt en roer zachtjes door de kaarsen. Langzaam zie je dat de stukken kaars steeds meer gaan smelten en kleiner worden. En uiteindelijk is de pan dan helemaal gevuld met vloeibaar kaarsvet.


Het is belangrijk dat het water niet gaat koken, anders verbrandt het kaarsvet en gaat de boel stinken. Ik heb het water flink warm laten worden en daarna het vuur op de kleinste stand gezet, wel op de grootste pit. Dat schijnt prima te werken.


Wanneer alle kaarsvet is gesmolten, is het tijd om het in de mal te gieten. Doe dat echt heel voorzichtig, want het kaarsvet is gloeiend heet!


Zorg dat de lont netjes in het midden zit en zet daarna het melkpak opzij, zodat alles kan afkoelen en stollen. Het is wel aan te raden om af en toe even een tik tegen het pak te geven, zodat alle luchtbelletjes naar boven schieten, dan zitten er straks geen gaatjes in de kaars.

Ga hetzelfde te werk voor eventuele andere kaarsen.


Na een aantal uren is het kaarsvet voldoende afgekoeld en stevig. Ik heb ze laten afkoelen bij kamertemperatuur. Misschien dat het sneller gaat in de koelkast, maar ik had het gevoel dat geleidelijk afkoelen beter zou zijn.

Nu is het tijd om de mal eraf te halen. Dat gaat heel simpel, met een schaar knip je een stukje in het melkpak en daarna scheur je voorzichtig het karton er van af.



Nog even de lont goed op maat knippen en zo heb je ineens twee mooie kaarsen. Helemaal zelf gemaakt van oude restjes kaars!

Helemaal in de geest van Earth Hour. Verlichting zonder stroom verbruik, en gemaakt van afval, met behulp van mallen, ook van afval, dus weinig verspilling.

En dan is het vanavond lekker genieten van mooi kaarslicht, van onze eigen zelfgemaakte kaarsen. Dit bevalt zo goed, dit wordt een vast ritueel!

Fijne avond allemaal, geniet ervan.

96 opmerkingen:

  1. Bedankt voor de duidelijke uitleg. Goed idee!
    Hier gaat vanavond het licht ook uit.
    Fijne avond!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. het aanbrengen van de lont is erg omslachtig heb ik ervaren. bij het ingieten van de vorm zet de lont uit en gaat zwabberen. mijn werkwijze is: giet de mal vol zonder lont en laat het afkoelen. boor gaatje in het midden met een boormachientje op stadaard, lont in kaarsvet dompelen, afkoelen en in geboord gaatje stoppen, even aansteken,klaar

      Verwijderen
    2. De afgelopen weken ben ik hier mee aan het proberen geweest en ja het lukte. Maar ik heb nog een tip !
      Ik heb inmiddels in de hobbywinkels wat materiaal gekocht, maar die is nog al prijzig. Op het web kwam ik een goedkope webshop tegen namelijk: www.hetnieuwelicht.nu misschien een tip voor de andere lezers. Succes allemaal.

      Verwijderen
    3. Leuke uitleg, bedankt!!

      Verwijderen
    4. Van vrienden krijg ik allerhande restjes van kaarsen.
      Daarmee heb ik zopas verschillende tuinkaarsen gemaakt.
      Dit met een dikke lont weliswaar.
      Mijn zoon was er heel tevreden mee. Zijn tuinfeest werd op slag een stuk gezelliger.
      En als die kaars een beetje meer rookt dan de origineel gekochte... geeft niet. Het is toch voor buiten.

      Verwijderen
  2. En waar haal ik lont? Goed uitgelegd , wil ik ook proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lont kun je uitrekken bij de oude kaarsen als je die kaarsen in 2 breekt Dan moet je het lont uit de kaarsen trekken ;-)

      Verwijderen
    2. Kaarsen lont kun je ook aanschaffen in de beter hobby winkels. Het is eventueel ook online te bestellen. Je kunt bijvoorbeeld terecht in onze webshop voor verschillende soorten lont voor verschillende dikte kaarsen.

      Verwijderen
  3. Ik gooi die oude stukken eigenlijk altijd weg maar vind dit een heel goed idee. Ik ga ook sparen. :-) Ik vind je kaarsen erg mooi geworden.
    @Anoniem: Lont hebben ze trouwens bij de hobbywinkels over het algemeen wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goh, ik krijg er ook weer zin in als ik dat zo zie. Leuk werk, hè? Het moeilijkste vind ik altijd de lont precies in het midden krijgen, want anders gaat je kaars snel scheef branden en lekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @allemaal:
    Ja, het is inderdaad heel leuk werk, en zoveel tijd kost het ook weer niet. Ik heb twee grote kaarsen gemaakt, maar er zijn nog veel meer stukken over, genoeg voor nog een derde.

    Ze hebben afgelopen avond prima gebrand, af en toe flakkerden de vlammen even, maar verder deden ze het prima.

    De kaarslont heb ik via marktplaats gekocht, 10 meter voor 2,50 euro, inclusief verzendkosten. Genoeg voor gigantisch veel kaarsen!

    Patrick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lontjes kun je ook krijgen van de oude kaarsen als je die oude kaars in 2 breekt

      Verwijderen
    2. of je smelt een dinerkaars, vis je met het vorkje zo het lontje eruit ;-)

      Verwijderen
    3. Ken die swabbers, waar je de vloer mee schoonmaakt, zijn allemaal lonten......

      Verwijderen
    4. Mijn lont bestaat uit een klos katoenen paktouw. Brandt geweldig en rustig en is goedkoop. Voor een mal gebruik ik ook plastic doorschijnende drink(bier)glazen. Soms gebruik ik 2 lonten. De snoeptomaten emmertjes doen goed dienst voor 4 lonten.

      Verwijderen
  6. Hallo Ik wil graag weten hoe je het beste een mal van een wc rol kan maken.
    Ik heb het geprobeerd met Aluminiumfolie maar met het strak trekken scheurde de Aluminiumfolie iedere keer.
    Ik begin net moet ik er wel bij zeggen.

    gr Vinny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. http://de-gulle-aarde.blogspot.nl/2013/03/kaarsen-maken-in-een-wc-rolletje.html

      Verwijderen
  7. Hoi Vinny,
    Ik weet het zelf ook niet precies, maar probeer het anders eens met insmeren met vaseline, dan komt de kaars ook goed los.
    En anders met bakpapier in plaats van aluminium folie. Dat is ook wat vettig.
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geachte lezers,

    zoals op dit blog te lezen valt is het erg leuk om zelf kaarsen te maken en er mee bezig te zijn.

    Voor geïnteresseerde hebben wij op onze website ook een blog over hoe je het beste zelf kaarsen kunt maken. www.kaarswinkel.nl
    Kom dus snel eens kijken.

    Daarnaast kun je eventueel ook een kijkje nemen in ons assortiment handgemaakte kaarsen welke wij op ambachtelijke wijze vervaardigen.

    tot gauw!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik maak de kaarsen op een eenvoudiger manier. De restjes in een oud pannetje op de laagste stand langzaam laten smelten. Ik zet een gewoon recht glas in de koelkast en een paar rechte gekochte smalle kaarsen (voor de lont) in de diepvries. Als de restanten zijn gesmolten door een metalen zeefje in het glas gieten, een mengkom van de keukenmachine (zit een gat in) op het glas zetten, de kaars uit de diepvries in het gat zetten en klaar. Als de kaars is afgekoeld gaat hij gemakkelijk uit het glas, anders even in de koelkast of diepvries.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In plaats van kaarsen te kopen speciaal voor de lont kan je in onze webshop ook alle benodigdheden kopen voor het zelf maken van kaarsen, das veel goedkoper en ook nog veel leuker om vanuit het niets zelf een kaars te maken. Ik nodig hierbij iedereen uit eens een kijkje te nemen voor ons voordelig geprijsd assortiment.

      Verwijderen
    2. Ik doe het min of meer op dezelfde manier. Ik pak een lange witte kaars, zet hem in een koker en gooi er vloeibaar oud kaarsvet omheen wat ik op laag gaspitje heb laten smelten. Nu komt echter het probleem: na aansteken van de kaarsen branden ze even goed, maar daarna begint de lont te smeulen. Enig idee???

      Verwijderen
  11. Ik wil nog even bedanken voor deze duidelijke uitleg. Heb het al jaren willen doen... altijd alle stukjes bewaard en het stapelde zich maar op. Nu eindelijk gedaan. 2 grote kaarsen staan nu op het aanrecht af te koelen. Ik ben helemaal blij!
    Ik heb zelf nog een handige tip: maak in de bovenrand recht tegenover elkaar 2 inkepingen. Het stokje kan daarin steunen en daardoor is het nog gemakkelijker om de lont recht te houden. En ik heb duct tape ipv plakband gebruikt omdat ik niet zeker was of het gat wel klein genoeg gebleven was.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. In plaats van een melkpak kun je ook kleine potjes gebruiken... daar kunnen de kaarsen alleen niet uit, maar je kan ze wel daarin op branden....
    En een plastic bekertje werkt ook prima.... dan krijg je kleie kaarsjes...

    Je kan ook laagjes maken... verschillende kleuren was smelten en deze in laagjes opgieten... eers laaagje 1, hard laten worden (gaat best snel doordat t maar dun is), dan laagje 2 enzovoorst...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Als mal heb ik limonadepakjes gebruikt, waar kinderen uit drinken gaat erg goed. Met een wasknijper houd ik de lont recht.
    Wat betreft het lekken door het lont gaatje, doe eerst een klein laagje en laat dat stollen.
    Ik smelt kleine hoeveel heden in een blikje. Gaat ook goed.
    Succes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Desiree Barhorst-Weller5 november 2011 om 17:18

    Ik wil graag een mal maken van een toiletrol, maar waar maak ik de onderkant mee dicht?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Een heel interressant artikel! Mijn hobby, passie en levenswijze is kaarsen maken, dit doe ik nu al ruim 10 jaar. Wat vinden jullie eigenlijk van de opkomende trends betreffende het kaarsen maken in amerika?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hey bedankt voor de perfecte tips en foto's!!
    Ik ben al jaren iets van een kaars fanatiek geworden dus..op het idee gekomen m'n eigen web winkel te openen. Ik wist er tuurlijk weinig over het proces, maar door deze tips ben ik STUKKEN beter geworden-heb inmiddels een drukkerij benaderd voor het afdrukken van stickers (voor de verschillende geurtjes en dergeljks); en nu nog hopen dat wij binnenkort open for business zijn:0
    Nogmaals heel veel bedankt.

    Gr
    Mx

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hey iedereen we hebben gistere zelf kaarsen gemaakt en vandaag ga ik dat ook doen en ze werken supper goed Maaar het is ook wel eens moeilijk om het lontje perfect recht te krijgen

    BeantwoordenVerwijderen
  18. de basis school de Sterrewacht.22 februari 2012 om 10:03

    hallo,

    ik heb een vraagje aan u, ik wil op een basis school met wat kinderen zelf kaarsen maken en uw uitleg is erg goed.
    maar mijn vraag is weet u hoeveel oude kaars vet of was je nodig heb voor een middel matige kaars?

    als ik die informatie heb ben ik erg geholpen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies aangeven weet ik het niet, maar als je naar de foto's kijkt:
      - 1 gevuld pannetje = 1 melkpak met kaarsvet

      De grootte van het pannetje is net wat groter dan een steelpannetje.

      Hopelijk heb je hier wat aan.

      Verwijderen
  19. hallo
    ik had een vraagje ik wil een maar leuke kaarsen voor mijn vriendinen maken met glitters maar ik wou ze in de overgebleven cupjes doen zodat ze een klein kaarsje zouden krijgen dus mijn vraag is of dat ook kan

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat kaarsvet in zand gieten kan ook. Dus bijv. In de zandbak een mooi gat maken dmv een blikje, melkpak, etc. Lont moet je dan wel op z'n plek houden met iets wat het verzwaard. Saté prikker kun je net zo goed op de rand leggen! Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Bedankt voor alle adviezen nu heb ik 12 kaarsen in de meest gekke vormen die ik maar kon bedenken ,
    ik ga nu beginnen aan het maken van een MAL van een Playstation 3 voor mijn broertje

    Mvg W.Vergouwe

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Nisrin Abatchi6 april 2012 om 20:39

    Moet je water toevoegen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, het water komt niet in contact met de kaarsresten/vet.

      Verwijderen
    2. Klopt, je moet geen water toevoegen! Water en kaarsvet stoot elkaar af. Plus, wanneer je water in de hete was giet, kan het erg gaan spatten, met brandwonden als gevolg.

      Het kaarsvet smelt goed genoeg, en wordt zo dun als water.

      Verwijderen
  23. kan je lont ook vervangen door touw??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet niet of en hoe goed je touw brand, ik zou voor lont gaan.

      Verwijderen
    2. Ik heb het eens gedaan met macrametouw. Dit lukt wel, maar na een tijdje verzoop de lont. Echt lonttouw (kost niet zoveel in de hobbywinkel) is het beste.

      Verwijderen
  24. Dit is een hele handige tutorial! Ik ga em zeker een keer proberen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Voor een uitgebreide werkbeschrijving om zelf kaarsen te maken kunt u eventueel ook terecht bij deze volgende link:
    http://www.kaarswinkel.nl/blog-van-de-kaarswinkel/zelf-kaarsen-maken/
    Hier staat ook precies beschreven hoe en wat.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. ik ben dit nu ook aan het maken, en ik wou kleine kaarsjes maken dus ik deed het in van die kleine limonadepakjes en dan precies hoe het hier werd uitgelegd.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ontzettend leuk, ga het proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik ben ook al een tijdje bezig met kaarsen zelf te maken, via-via heb ik ooit van die grote bierglazen gekregen (van Palm of het Kanon) en die zijn ook handig om mooie kaarsen van te maken.

    In de koelkast zetten gaat "te" snel, dat produceert minder goede kaarsen op 1 of andere manier. Goede lont is via een webwinkel of bij een goede hobbyzaak te koop en kost praktisch niks.

    Wel doe ik zo nu en dan bij het kaarsenmengsel van oude gebruikte kaarsen wat waxine-lichtjes om het parrafine niveau omhoog te krijgen. Uit ervaring weet ik dat de kaars dan minder snel opbrand.

    Wees wel voorzichtig!! want de gesmolten was is heet!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Word de pan waar het kaarsvet in verwarmd word vies? Ik wil het gaan proberen maar weet niet of ik een oude pan moet pakken of niet..

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Je kan het beste een oude pan gebruiken. Er zal wel kaarsvet in blijven zitten, maar het is goed schoon te maken, met flink heet water, veel uitspeoelen en in uiterste nood wasbenzine gebruiken. Ik heb hem altijd goed schoon gekregen, geen probleem, alleen wat werk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De laatste restje kan je ook wegvegen met keukenpapier. Het (vloeibare) vet wordt door het papier opgeslorpt.

      Verwijderen
  31. hallo
    ik heb je site gezien mooi hoor .
    ik maak ook kaarsen beetje van alles heel mooi werk.
    je bent lekker bezig.
    ik ben erg creatief met gipsen kaarsen maken.bloemen van klei.
    super leuk.
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  32. hallo.ik vind het heel leuke,om je creativiteit te zien met de resjes van de kaars.en ook leuke om alle die reacties te lezen.want ik ben zelf gek op kaarsen,dat doet veel bij mij,en ik heb heel leuke, magische,verrasende ervaringen ervan.ik schrijf altijd,de wat een kaars kan voor de persoon doen,en ik hoor graag jullie ervaring via mail.want een kaars verdient van ons veel verwondering.
    Gr,hafida
    azaras.3@live.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Hoi, dank je wel voor deze leuk tutorial! ik heb hem zojuist uitgeprobeerd en de kaarsen staan af te koelen! Als ze klaar zijn, zet ik ze op mijn blog met uiteraard een link naar jouw site. Nogmaals, super! liefs, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Beste kaarsmakers,

    Ik heb gisteren ook 2 kaarsen gemaakt, maar na het afkoelen zakt het kaarsvet een gedeelte in zoals ik ook op de foto boven heb gezien. mijn vraag aan jullie is dan ook is dat te voorkomen zodat je een platte bovenkant heb en geen ingezakte bovenkant.Ik wacht de berichten af wat er aan te doen is.

    PS Ik heb wel het lucht er uit geklopt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik denk dat je kaarsvet te warm was.

      Verwijderen
    2. ik heb het ook dat het erg inzakt.. heb later nadat alles weer gestolt was, opnieuw kaarsvet erbij gegoten.. probleem opgelost :)

      Verwijderen
  35. Ik maak nu ook kaarsen maar in een plastieken halve bol.
    Ik was bang dat mijn halve bol ging smelten maar dat gebeurde niet.
    Ik heb nog een vraag hoe kan ik mijn kaars uit mijn halve bol halen?

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Van te voren even in spuiten met bakspray;)

    BeantwoordenVerwijderen
  37. beste rob ik ben producetn van kaarsen lont en verdeler van kaars vet in belgie.(vlamco nv) het is vrij normaal dat je krimp krijgt na het afkoelen je kan het wel verminderen door iets kouder in te gieten bv 60 graden inplaats van 75 graden.bij de fabrieken word er ook nagegoten bij het koelen en is de boven zijde van de kaars altijd de onderzijde van de mal en is zo altijd perfect recht en de krimp kant is de onderzijde die wat nogevuld is

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goede tip, ik vond het navullen niet altijd mooi dus gaat de kaars ondersteboven:-)

      Verder gebruik ik vaak Pringle-bussen voor wat langere kaarsen.

      Verwijderen
  38. Gebruikte conservenblikken gebruik ik om de restanten kaars te smelten

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Het is een duidelijke uitleg waardoor is mooie kaarsen heb gekregen

    BeantwoordenVerwijderen
  40. je heb de kaars nu verkeerd om

    BeantwoordenVerwijderen
  41. kan ik aansteek-lonten gebruiken? Welke de kerk gebruikt.
    Hoe maak ik geurkaarsen met echt fruit?

    groetjes
    Roma

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Is dit nou goedkoper dan nieuwe kaarsen kopen? Je stopt er gas, water en kaarsenlont in, wat kost zoiets? Dan moet je daarna ook de boel nog schoonmaken.

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Leuke bezigheid. Maar hoe krijg je de kaarsvet van je aanrecht en uit je kleren?

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Wasbenzine voor het aanrecht. En toiletpapier met strijkijzer voor je kleren!

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Het gaat niet alleen om de besparing, het zou best wel eens kunnen dat steeds nieuwe kaarsen kopen, goedkoper is. Alhoewel gas en water zeer goedkoop is, en voor een paar meter kaarslont koop je maar weinig kaarsen.

    Maar voor mij gaat het om meer, het is juist de verspilling dat me stoorde. De helft van de kaars brandt niet op en verdwijnt in de vuilnisbak. Een kaars is een olieprodukt, een goed dat steeds schaarser wordt en duurder, dat verdient om er zuinig mee om te gaan.

    Plus, het geeft ook voldoening, het is toch stoer om een zelfgemaakte kaars op je tafel te hebben staan? Zo kijk je ineens heel anders naar die kaars en geniet je meer van het vlammetje. Meer waardering voor het product. Probeer het maar.

    BeantwoordenVerwijderen
  46. kan je ook iets anders dan een oude pot gebruiken om kaarsen in te smelten?
    en kan je een plastieken fles ook als mal gebruiken?

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Ik gebruik een ronde vorm zoals voor affiches te verzenden, en om de kaars eruit te halen een tijdje laten weken in koud water en het karton afpellen, dat doe je in verschillende stadia naarmate het karton genoeg geweekt is om te verwijderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Ik ben net begonnen met t sparen van kaarsve dus t duurt nog ff voordat mn eerst home made kaars op tafel staat maar met deze how-to en tips moet t straks wel gaan lukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Hallo iedereen, ik maak geregeld zelf kaarsen meestal giet ik het kaarsvet in glaasjes waarvan de kaars op is zodat ik dit niet altijd moet weggooien, maar ik zou graag eens een bolkaars maken weet er iemand hoe ik dit het beste kan doen? Als ik me niet vergis moet dit een mal uit 2 delen zijn? Grtjs saartje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Saartje,

      Voor bolkaarsen zijn speciale mallen te koop. Deze zijn onder andere verkrijgbaar in onze webshop. Kijk voor een uitgebreid assortiment kaarsenmallen op http://www.kaarswinkel.nl

      Verwijderen
  50. Ik smelt het kaarsvet voor kleine kaarsen in sauskommetjes, die kosten bijna niets bij Action. De kommetjes uiteraard in een pan met water zetten.
    Het probleem waar ik echter tegenaan loop is dat de lont na verloop van tijd omvalt als de kaars brandt. Wie heeft een idee waar dat door komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  51. claudia.gravenstein@telenet.be6 maart 2014 om 22:41

    Smelt al jaren alle overschotjes per kleur gewoon in mijn sauspan. Uitspoelen met heet watern en alles ok. Ik koop lont en lonthoudertjes die ronde metalen plaatjes met een gaatje in die standaard in elke kaars in een glas zitten. Ik koop geurkaarsen in glazen bij bv ikea en spaar de restjes plus de resten van gewone kaarsen. Lont in de lonthouder. Dichtknijpen dan lont afknippen zodanig dat je een stuk over hebt om rond een eetstokje te knopen tot op de rand van het glas. Lont even dompelen in de vloeibare was en neerleggen. Droogt snel mooi stijf en recht op. Plasje vloeibare was in het glas bij het opstijven de lonthouder hier in vast drukken. Lont aanspannen en dan eerst een klein beetje ingieten niet te veel want dan komt de lont los. Daarna bijvullen en op kamertemperatuur laten afkoelen. Desnoods in t midden nog een beetje bijgieten voor de krimp. Succes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Hoi Claudia, ik dompel de lont nooit eerst in de was maar gebruik hem zo, misschien is dat wel de oorzaak van mijn probleem. Bedankt voor de tip.
    Ga het morgen uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Heel leuk idee, ben er mee bezig, maar het lukt me niet om het lont door het gaatje in het melkpak te krijgen. Kan iemand me uitleggen hoe ik dit kan doen?

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Ik duw met een sateprikkertje het lont door het gaatje en dat lukt prima.

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Weet niet of het al genoemd is. Ik maak van oude kop en schotels (met secondelijm de kop aan de schotel lijmen) super leuke kaarsjes. En in verschillende kleuren!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja dat doe ik ook.. beetje de kleur van het kopje erin gieten, staat super leuk. ik plak de schoteltjes vast met montagekit :)

      Verwijderen
    2. Plak je de onderkant van de lont dan ook aan de bodem vast?

      Verwijderen
  56. ga het nu maken, spaar al 2 jaar restjes
    dank voor de goede uitleg

    BeantwoordenVerwijderen
  57. Zelf een drijfkaars maken?

    bestel de benodigdheden op :http://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/drijfkaarsen/

    Erg makkelijk en leuk om te doen! versier een glas. Leg er een kaars op en u heeft nog uren lang een romantisch kaarsje op tafel!

    BeantwoordenVerwijderen
  58. Een vraagje.
    Ik wil graag als suprise een kaars maken hebben jullie misschien een idee karton vind ik zo eenvoudig.
    En met kaarsvet moet ik op een korte termijn wel een hoop hebben dat ga ik nooit redden.

    Gebruiken jullie trouwens een ouwe pas om het te laten smelten of krijg je je pan wel gemakkelijk schoon.
    Wil het wel graag een proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We gebruiken een oud pannetje. Maar we krijgen hem altijd goed schoon. Warm uitvegen met keukenpapier. Daarna met wasbenzine uitpoetsen en uiteindelijk in de vaatwasser.
      Als surprise een kaars. Kijk of je iets vindt in Google. Of maak een groot waxinelicht en vul deze met stevig gelatine papje ofzo. Zoiets?

      Verwijderen
  59. Kun je ook gewoon waxinelichtjes smelten en de lontjes eruit vissen? Ik heb geen restjes kaars maar wil wel een geurkaars maken voor iemand.

    BeantwoordenVerwijderen
  60. om een kaars te maken gebruik ik een pvc pijp met eindkap. in de eindkap boor ik in het midden een gaatje voor de lont en deze zet ik vast met een stukje schilders plakband. de eindkap niet vast lijmen dan kun je hem makelijk los maken en de kaars er uit duwen. omdat er verschilende maten pvc zijn kun je ook makelijk verschilende maten maken, en ook in lengte variaties

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En hoe krijg jij die kaars er dan uit? Mij lukt dat niet :D

      Verwijderen
  61. beste

    ik heb kaarsen die ik nu zou willen hergebruiken. Dit is mijn eerste keer. Ik heb ook stukjes die niet zo proper zijn, muggen, stukjes zand,...
    kan je het kaarsvet zeven alvorens een kaars te maken?
    moet je ook papier gebruiken of stolt dit onmiddellijk?

    cindy

    BeantwoordenVerwijderen
  62. Knip een rondje uit bakpapier en doe het over de onderkant van een wc rolletje. Zet vast met een elastiekje. In het midden een gaatje maken en de lont erdoor steken. Zet onderaan vast met een knoopje en bovenaan met een satéprikker in 2 gleufjes recht tegenover elkaar. Zet het geheel op een diepvrieselement. Giet een halve cm kaarsvet erin. Dat stolt nu heel snel. Daarna verder afwerken zoals hiervoor al beschreven. Veel plezier.

    BeantwoordenVerwijderen
  63. Wat leuk om te zien! Ik doe het precies zo :) Die melkpakken en hoe je ze afsnijdt aan het eind. Echt exact zo. Ik heb 1/2 litertjes en maak steeds 2 dezelfde kaarsen met kleurenlaagjes. Ik plak de lont aan de onderkant af met plastic tape, goed afplakken dat gaat prima! Daarna ga ik gieten, laagje voor laagje. Ik smelt het kaarsvet au bain Marie. Ze worden altijd leuk! Vanwege die kleurtjes die je op elkaar afstemt. Het zijn leuke cadeautjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  64. Ik ben gisteren begonnen met kaarsen maken van waxine-lichten en lange kaarsen, gebruik tot nu toe katoen garen als lont van de action maar ondervind hier toch enkele problemen mee kaars brand niet op en heb een mini vlammetje.. ik moet nog even oefenen wil ze uiteindelijk gaan verkopen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Al meer ervaring opgedaan? Afgezien van uw reactie zie ik eigenlijk alleen maar succesverhalen.
      Bij mij blijft de lont ook maar wat smeulen terwijl het gewoon een lange witte kaars is geweest welke ik omgoten heb met oud kaarsvet. Hoop dat iemand mij kan vertellen waarom de lont slechts blijft smeulen.

      Verwijderen
  65. Vraagje, bij mijn zelfgemaakte kaarsen heb ik steeds dat de lont te kort wordt. Ik heb al een dikkere lont geprobeerd, het oude kaarsvet aangevuld met paraffine en staurigine omdat ik dacht dat het kaarsvet misschien te slecht van jwalikwal zou zijn maar niks helpt. De ene kaars heeft het dan wel en de andere weer niet maar ik kom er maar niet achter wat ik fout doe. Help.

    BeantwoordenVerwijderen
  66. Nog een tip: Als je nog een ouderwetse melkkoker hebt, gebruik die dan. Dat is automatisch "au bain marie" en na afloop veeg je met keukenpapier de pan gewoon schoon, omdat de pan nog een hele tijd warm blijft. Geen rotzooi en snel opgeruimd.

    BeantwoordenVerwijderen
  67. Mijn kaarsen zijn keurig gelukt, daar ligt het niet aan, maar branden willen ze niet. De lont smeult maar een beetje.
    Iemand een idee hoe dit kan komen. Ik moet eerlijkheidshalve wel bekennen dat ik het vet direct warm maak, en niet via een omringende pan met water. Maar ik laat het niet roken en ook zorg ik dat de temperatuur niet te hoog wordt, door het gas al uit te draaien als er pas 50% vet gesmolten is.
    Hoop van iemand de gouden tip (met onderbouwing te horen), want dit is niet leuk.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts with Thumbnails