donderdag 20 mei 2010

Na IJsheiligen mogen de plantjes naar buiten

Ik heb totaal niet aan ze gedacht. Ik heb ze zelfs een beetje genegeerd.

Enige dagen geleden stonden ze nog voor de deur. En maar kloppen en aanbellen, roepen. Door het raam naar binnen getuurd. Op een gegeven moment stonden ze zelfs in de achtertuin, met hun voeten tussen de plantjes. Brutaal!

Pas toen ze zich omdraaiden en er voorgoed vandoor gingen, had ik ineens in de gaten wie die rare snuiters waren. De IJsheiligen!

Drie heiligen genaamd Pancratius (12 mei), Servatius (13 mei) en Bonifatius (14 mei) staan centraal in een stukje volksweerkunde. Op het moment dat deze figuren zijn vertrokken, is het veilig genoeg om de vorstgevoelige plantjes buiten te zetten, omdat de kans op vorst dan een stuk minder is geworden.

Gisteren viel het kwartje pas, de IJsheiligen waren allang vertrokken, dus tijd om weer wat in de mini moestuin te doen!

Boontjes planten!

Onze tomaten- en komkommerplanten waren al zwaar aangetast door de vrieskou, en helaas zagen ze er niet florissant uit. Het was (kom)kommer en kwel, dus A. had ze al naar de composthoop verbannen.

De vrijgekomen potten werden weer gebruikt om de bonen in te zaaien.


In elke pot staan 3 bamboestokken. Vorig jaar groeiden er bij elke stok 4 bonen, deze keer gaan we weer een klein stapje verder en worden er 5 bonen rond de stok geplant.


Drie stokken per pot, twee potten, maal 5 bonen, dat zijn 30 stokbonen in totaal. Mits ze natuurlijk allemaal goed uitkomen. Daar hopen we maar op.

Ook de rest van de square foot garden stond er prima bij.


De sla en raapsteeltjes groeien explosief, we blijven er van plukken, dus de komende tijd eten we flink wat salades.


En ook de aardbeienplantjes staan vol met bloemen, we verheugen ons nu al op de vele smakelijke aardbeien.

Ik blijf het zeggen, square foot gardening is echt perfect voor de eh.. luie tuinier. Met een paar potten erbij heb je redelijk wat groenten met weinig inspanning.

Tot nu toe hebben we de plantjes alleen nog maar wat water gegeven. Twee keer hebben we een paar plantjes weggeknipt, uitgedund. Maar aangezien je maar heel selectief wat zaadjes in de grond stopt, in plaats van een heel pak, hoef je ook maar een paar plantjes weg te halen om uit te dunnen. Ideaal!

En onkruid wieden ... wat is dat ook alweer? Nog niet nodig geweest!

Aan de rechterkant van deze weblog, staat ergens een lijstje met de opbrengsten van de moestuin. Ik ben benieuwd hoeveel dat aan het einde van het seizoen heeft opgeleverd. We zullen zien!

3 opmerkingen:

  1. Wat grappig dat je dezelfde afbeelding hebt gebruikt voor de ijsheiligen, als ik op mijn moestuinblog heb staan. 11 mei is trouwens ook nog een ijsheilige en wel Sint Marmertus. En in sommige landen heeft men zelfs wel Sint Sophie op 15 mei.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben blij dat ze afgenokt zijn. Dat werd tijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Theresia:
    Ja, dat is toevallig. Ik had hem ergens via Google gevonden en vond het plaatje wel geinig. Er zijn heel wat ijsheiligen, ik heb het bij de Nederlandse versie gehouden. Dat zijn er al meer dan genoeg. :-)

    @Vlijtig Liesje:
    Ja! En het weer is ook nog eens een stuk lekkerder geworden, dus ik mis ze niet.

    Patrick

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts with Thumbnails