zondag 27 december 2009

Vijf minuten magnetron crisis cake.

Heel veel mensen zullen niet dankbaar zijn om wat ik zodadelijk ga schrijven.

Daarom van tevoren maar een disclaimer:

Bij deze ben ik niet verantwoordelijk voor de mogelijke gevolgen van dit recept. Gezien het gemak zal deze cake zeer snel gemaakt kunnen worden, waardoor de verleiding zal ontstaan om deze cake dan ook wat vaker te maken. Enige snelle gewichtstoename is geheel voor eigen risico, ik ben daar niet schuldig aan.

Okee, 5 minuten magnetron crisis cake dus.

Stel, er belt iemand op en zegt dat hij of zij over 5 minuten voor de deur staat voor een bak koffie. Dan wil je natuurlijk dat er ook wat lekkers bij te serveren valt! Maar je hebt pas de laatste koekjes op en verder ligt er niks. Wat doe je dan?

Of je hebt, als vrouw zijnde, last van de eh... maandelijkse ongemakken en je hebt ineens verschrikkelijke behoefte aan zoetigheid, maar je hebt niks in huis! En je wilt toch ook niet dat je straks als een razend monster dit gaat afreageren op mensen in de omgeving? Wat doe je dan??

Of stel dat je net de hele koelkast en snoeptrommel hebt leeggegeten en je voelt je daar ontzettend schuldig over, dus heb je nog meer behoefte aan emotievoer. Wat doe je dan?!?!

Geen nood!

De Vijf Minuten Magnetron Crisis Cake is daar!

Scharrel snel de volgende ingredienten en benodigdheden bij elkaar:

1 grote soepkom of mok
1 eetlepel
3 eetlepels zelfrijzend bakmeel
3 eetlepels suiker
2 eetlepels cacaopoeder
2 eetlepels zonnenbloemolie
2 eetlepels melk
1 ei


Gooi alles in de volgorde zoals ik net hierboven heb beschreven in de mok. Snel!!


Pak die eetlepel en roeren maar. Hup! Roeren!
Totdat je een gladde massa hebt.


Okee, twee minuten zijn voorbij nu. Hup snel naar de magnetron!
Mik die mok erin en zet de klok op drie minuten op vol vermogen.
Bij ons oude beestje van een magnetron is dat volgens mij 750 Watt.


Nu even rust. Kijk maar naar de mok. Na zo'n anderhalve minuut zie je de bruine massa omhoog komen. Afhankelijk van de grootte van de mok zal hij of helemaal boven de rand uit rijzen of net eronder blijven. Na 3 minuten (misschien een paar seconden langer voor de stevigheid) is de cake gaar!

Let op je handen, de mok is heet!


Afhankelijk van de noodsituatie, kan je nu de mok gaan leeglepelen en smullen van je 5 minuten magnetron crisis cake. Maar mocht je visite verwachten, dan kan je de mok ook nog eens omkeren op een bordje.


Slagroom erop en klaar is de cake. In stukken snijden en smullen maar!

Veel plezier met deze vijf minuten magnetron crisis cake!

Oh en natuurlijk allemaal fijne feestdagen!

28 opmerkingen:

  1. Geweldig!! Het is maar goed dat ik geen magnetron heb :-)

    Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Supertip! Was ie ook nog lekker? Je zuurkoolverhaal vond ik ook al zo inspirerend, ga ik ook zeker een keer proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. haha, I AM AMAZED!!!!
    Ik heb het net meteen geprobeerd toen ik het gelezen had, en inderdaad, 3 en een halve minuut later zaten we met een chocolade cake op schoot in de bank....ik kan het nog altijd niet geloven :o)
    gr,
    Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Lia:
    Prijs je gelukkig dat je geen magnetron hebt. Na de energiebesparing scheelt het je ook een paar kilo in lichaamsgewicht met dit cakeje. :-)

    @Oog op de Toekomst:
    Ja, hij was ook lekker! Een traditionele uit de oven smaakt wel beter, maar deze is ook prima hoor. De zuurkool lijkt ook goed te gaan, daar schrijf ik binnenkort weer wat over.

    @Hanneke:
    Super dat je het meteen hebt geprobeerd! En dat het ook is gelukt! Het is alleen al leuk als je die cake ziet bubbelen en opkomen. Maar vond je hem ook lekker?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zou er bijna een magnetron voor gaan aanschaffen...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hoi!

    ik heb hem net uitgeprobeerd. Alleen omdat ik geen zonnebloemolie in huis heb, heb ik wokolie gebruikt. Dit is dus absoluut geen aanrader hahaha! Dan is hij niet echt lekker. Morgen maar even zonnebloemolie kopen en dan opnieuw uitproberen ;-).

    Groetjes,

    Renate

    BeantwoordenVerwijderen
  7. als je er geen cacaopoeder indoet wordt het dan een gewone cake?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. en is bloem ook goed i.p.v. bakmeel, of heb je echt bakmeel nodig?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. nou gisteren dus zonnebloemolie gekocht. Vandaag kwam er onverwacht wat visite over de vloer dus een goede gelegenheid om het opnieuw uit te proberen. Ik ben ook maar gelijk aan het experimenteren geslagen. Ik heb ook nog een cakeje zonder de cacoapoeder gemaakt. In plaats van de cacao heb ik 1 lepel suiker vervangen door 2 zakjes vanillesuiker en ook nog wat kersen uit pot. Dit was erg lekker, hoewel het dan wel iets langer in de magnetron moet mdat hij nog wat klef was. Ik denk ongeveer 20-30 seconden, dat ga ik nog en andere keer uitproberen ;-). Ik zou zeggen, probeer het ook eens uit!

    @martje: ik gebruik ook gewone bloem, en bij mij gaat het goed. Ik zou als je geen cacao gebruikt wel iets van vanillesuiker erin doen (tip van mijn schoonzusje die banketbakker is)

    Groetjes,

    Renate

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi allemaal,
    Wat leuk dat jullie allerlei dingen hebben geprobeerd met het recept en het werkt ook prima, als ik het zo lees (op de wokolie na dan :0)
    Bedankt voor de tips, ik zal het ook eens zonder cacao gaan proberen, maar niet te vaak, want de weegschaal begint steeds harder te klagen wanneer ik op hem ga staan....
    Patrick

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dit recept is in 1 woord: Geweldig!!
    Ik heb het samen met mijn dochter al verschillende keren gemaakt in vele variaties:
    met een deel amandelmeel, een deel suiker vervangen door poederzoetstof(minder geschikt voor kinderen maar welbeter voor de weegschaal), met rozijnen, met gepureerde banaan en ga zo maar door.
    En in plaats van olie doe ik er vloeibare blueband light in, gaat helemaal goed!!

    Wilde ik toch nog even kwijt,

    Groet Gon

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Vond het een kostelijk recept!! Heb het mijn dochter óók gegeven en heb het opgenomen in mijn receptenboek.
    Ga het dit weekend uitproberen,want waar ik ben hebben ze alleen een magnetron en zulllen ongetwijfeld zéér verbaasd zijn !

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Reacties
    1. Je kan het proberen. Het voordeel van zonnebloemolie is dat het een neutrale smaak heeft en niet overheerst. Olijfolie heeft wel een sterke smaak, ik denk niet dat dit lekker is voor cake. Maar smaken verschillen, gewoon proberen, dan weet je het!

      Verwijderen
    2. Dit is wel degelijk een goede vervanger. Maar je moet dan wel net wat minder olie gebruiken anders gaat het overheersen. Verder gebruik ik in plaats van vanille suiker, vanille extract . Zeker een aanrader. Om de cake nog lekkerder te maken gebruik de rasp van een halve citroen en een scheutje gember sirroop.

      Met chocola kan je veel proberen, een beetje wasabi of andere zooi is leuk om te experimenteren

      Verwijderen
  14. Olijfolie is lekker hoor! Doe ik ook. Maar: ik heb een combi oven en toen ik dit eens eerder had gemaakt, crashte die. Hoop geld aan kwijt. Ik weet niet hoe dit komt!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. ik schrok net helemaal toen hij helemaal omhoog!
    Met gewone meel moet hij inderdaad een paar seconden langer maaar ik heb alle tijd ong. kwartier dus dat zit wel goed

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heb de cake net gemaakt, helemaal geweldig, ga het of FB zetten, kunnen er nog meer mensen genieten. Dit is echt leuk. Was op zoek naar een cake met kwark, en kwam toen dit tegen. Zit nu te leren, en heb toch behoefte aan bepaalde stoffen, ha, ha.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heb de cake net gemaakt, helemaal geweldig, ga het of FB zetten, kunnen er nog meer mensen genieten. Dit is echt leuk. Was op zoek naar een cake met kwark, en kwam toen dit tegen. Zit nu te leren, en heb toch behoefte aan bepaalde stoffen, ha, ha.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Was niet lekker... moet zoeter naar mijn smaak.. misschien ook iets te lang in de magnetron gehad, het is net rubber...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. oeh als ik thuis ben ga ik dit direct uitproberen!
    wat heb je dit leuk geschreven, word er helemaal vrolijk van!;)
    groetjes marije

    BeantwoordenVerwijderen
  20. ik weet niet wat ik fout heb gedaan, het smaakte idd net zoals @linda ook zegt; naar rubber dus heb het weggegooid:(
    heeft iemand daar tips voor?
    groetjes marije

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Het zou kunnen dat je magnetron misschien te sterk is? Misschien moet je hem wat lager zetten, minder vermogen. Het lijkt er op dat het te sterk verhit is.
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. mij is het ook niet gelukt, ik heb ook zo'n rubber gebakje gekregen..:( 2 keer geprobeerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Bedankt!! Visite is onderweg, snel drie cakejes gemaakt. Ik heb de magnetron op 600 W gezet want 750 kan niet bij die van ons. Maar ze zien er perfect uit hoor.
    Ik kan nog relaxed een kopje thee drinken voor de visite aanbelt.
    Turbo-opruimen is ook al gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Half cacao en half oploskoffie gebruikt, minder suiker en wegens geen melk in huis een cupje koffiemelk met water aangevuld.
    Jummmmm... Magnetron op max, 700W, iets korter dan 3 minuten, top!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Dit recept van je is hier al járen een topper! Met onze 900W-magnetron is hij met "spuitboter" klaar in 2,5 minuten, met olijfolie in 3 minuten. Kwestie van proberen. Als je hem te lang doet, wordt het inderdaad taai. En je kunt hem ook niet een paar uur bewaren og zo, dan is hij ook droog. En je tanden worden wat melig. Maar hé, dat wordt allemaal gecompenseerd door de lekkere en snelle cake, hoor! Ik heb het net aan m'n dochter en haar vriendinnetje (10 en 11) geleerd te maken.
    Ik doe er alleen geen cacao door trouwens, dat lusten we hier eigenlijk allemaal niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik maak dikwijls met 30 gram havermout , geraspte appel 1 ei cacao poeder en paar walnoten. Ook heel lekker

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts with Thumbnails