woensdag 30 maart 2011

Zonnepanelen van Greenchoice

Veel mensen zien het nut wel van zonnepanelen. En er zijn ook veel mensen die best wel bereid zijn om panelen op het dak te leggen.

Maar vaak speelt er vooral 1 factor een grote rol: GELD.

Want het gaat toch om een groot bedrag, dat je wel op je rekening moet hebben. Je legt niet zo even 8000 euro op de tafel, om het zo maar te zeggen.

En dat maakt het voor veel mensen moeilijk om die stap te nemen. Op de lange termijn kan het dan wel goedkoper zijn, maar ja, dat betekent wel dat je ineens een flink bedrag moet ophoesten. En dat houdt mensen tegen om echt aan zonnepanelen te beginnen.

Kan dat niet anders?

Jawel! Dat kan anders! Er is een mogelijkheid om zonnepanelen op je dak te krijgen, zonder een grote investering te doen!

Vandaag zag ik een bericht op de site van Greenchoice, over een nieuw initiatief, met de naam ZonVast.

Een mooi plan, wat helemaal zo slecht nog niet is. Zowel niet voor de consument als voor Greenchoice zelf.

Wat houdt het in?
  • Als klant van Greenchoice krijg je 10 zonnepanelen op je dak. Mits je dak daarvoor geschikt is natuurlijk.
  • Greenchoice blijft eigenaar van de panelen, zelf hoef je niets te betalen voor de panelen.
  • Het vermogen van de panelen is zo'n 1950 kWh. Daarvan wordt een deel door jezelf opgemaakt en een ander deel daarvan wordt teruggeleverd aan het net.
  • De electriciteit die wordt teruggeleverd aan het net, daar ontvang je niets voor. Die is geheel voor Greenchoice, zij kunnen dat weer doorverkopen als groene stroom. Zelf heb je daar niet zo veel aan.
  • Maar voor het deel wat de panelen leveren en wat je zelf gebruikt, daar betaal je een vaste prijs voor van 23 cent per kWh. En let wel, die prijs blijft altijd 23 kWh, TWINTIG JAAR LANG!
  • Na twintig jaar mag je de panelen houden, wordt je zelf de eigenaar en kan je nog eventueel verder profiteren van de opbrengst, die dan helemaal voor jezelf zijn.
Meer details op de site van Greenchoice.

Op het eerste gezicht klinkt het best goed. Het is in ieder geval beter dan een normaal contract. Je krijgt twintig jaar lang korting op je energie, wanneer de zon schijnt!

Dus in plaats van 's avonds en in het weekend de wasmachine aanzetten tegen daltarief, draai je voortaan bij daglicht de was. Op die manier profiteer je volgens mij het meest.

En mocht je denken dat 23 cent per kWh veel is. Op dit moment is dat inderdaad hoger dan de huidige dagprijs.

Maar als je beseft dat de energieprijs gemiddeld zo'n 8% per jaar stijgt, dan heb je over twee jaar die grens van 23 cent al bereikt en is heb je daarna dus goedkopere energie.

Maar, wil je echt goedkoper uit zijn, dan heb je natuurlijk veel meer voordeel wanneer je zelf zonnepanelen aanschaft. Maar dat ga ik de volgende keer wel uitrekenen.

In ieder geval zie je steeds meer verschillende manieren om zonneenergie beschikbaar te maken voor diverse mensen. En zoiets kan je alleen maar aanmoedigen.

7 opmerkingen:

  1. Is de levensduur van die zonnepanelen wel zo lang? Mijn partner heeft er wel eens naar gekegen, maar hij heeft de indruk dat ze veel korter meegaan dan nodig is om fatsoenlijk wist te kunnen maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oeps, vergeet ik de n in het woord winst.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ben je voor al die tijd verplicht klant te blijven bij Greenchoice??

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik had hier al wat over gelezen, en vind het geweldig klinken. Het liefst zou ik onmiddellijk klant worden bij Greenchoice, eerlijk gezegd.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Harma:
    Ik weet niet of zonnepanelen echt zo lang meegaan, het is nog een jonge techniek. Ze leveren wel een beetje aan vermogen in, gedurende de jaren. Wel weet ik dat de bijbehorende omvormer zo om de 10 jaar moet worden vervangen. Maar ook (in mijn geval) dat de fabrikant een vermogensgarantie afgeeft, 10 jaar op 90% en de volgende 15 jaar op 80%. Toch een flinke garantie, 25 jaar lang.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Anoniem: Tja, dat is natuurlijk een van de voordelen voor Greenchoice. Plus er zijn nog andere nadelen. Wat moet je doen wanneer je gaat verhuizen bijvoorbeeld?
    Niet helemaal perfect, maar toch een mooi initiatief vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Vlijtig liesje: Ik ga geen reclame maken, iedereen mag zelf weten waar ze hun energie vandaan halen. Maar kijk gewoon eens of het voordelig is om over te stappen. Ik ben dik 100% tevreden over Greenchoice, ook toen ik nog geen zonnepanelen had.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts with Thumbnails