zaterdag 27 maart 2010

Earth Hour

Een hele tijd geleden, tijdens een verre vakantie, stond ik ergens aan de rand van een groot natuurreservaat in Nepal. Ik kwam net uit de terreinwagen, stond in de donkere avond en keek naar de hemel. En mijn mond viel open van verbazing.

Sterren. Overal sterren.

Zo indrukwekkend, ik kon zelfs de melkweg zien, een vage sluier van sterren. Miljoenen lichtpuntjes, overal waar ik maar keek. Ik voelde me zo klein en nietig, het was zo ontzagwekkend om te zien, zelfs nu nog, zie ik het voor me. Dat beeld zal ik nooit vergeten.

Daarna heb ik nooit meer zo'n sterrenhemel gezien. En zeker niet in ons eigen lichtvervuilde landje. Want tegenwoordig, overal waar je maar bent, is er kunstmatige verlichting, en wordt de hemel zo sterk verlicht, dat je nog blij mag zijn dat je een sterretje kan zien.

Overal lampen, overal verlichting. 's Nachts wanneer iedereen slaapt, branden er lichten. Onnodig veel energie wordt er dan verbruikt, verspilling. Slecht voor de donkere nacht, slecht voor de dieren, slecht voor de beschikbare energie, slecht voor het klimaat.

Daarom is er vandaag Earth Hour

Vanavond om 20:30 uur gaat er bij heel veel mensen het licht uit. Gewoon een kwestie van op een knopje drukken en je zit in het donker. Als teken, als oproep voor iedereen, om even stil te staan bij onze toekomst. Een moment om te wijzen op het nemen van verantwoordelijkheid voor onze planeet, of om na te denken over een duurzamere toekomst.

De hele wereld doet er aan mee, en ik denk dat het zeker vorig jaar zal overtreffen. We zullen het zien op het nieuws vanavond.

Doen jullie er aan mee? Wat vinden jullie van deze aktie, heeft het zin?

2 opmerkingen:

  1. Nadat ik je bericht over earth hour las, hebben wij gisteravond ook een uur in het donker gezeten. Manlief zat wat te mopperen, maar de kinderen vonden het superleuk. Toen we later echter op internet de filmpjes zagen van over de hele wereld, toen vond mijn man het toch ook wel stoer dat we meegedaan hadden. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat goed! Wat leuk ook dat dit stukje een beetje heeft meegeholpen om mee te doen. :-) Nu maar hopen dat er meer mensen zijn die even erbij stil staan en er hopelijk ook wat aan gaan doen.
    Patrick

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts with Thumbnails