donderdag 17 december 2009

Jeugdsentiment - De meester van de zwarte molen

Ik neem jullie even heel wat jaren mee terug de tijd in.

Terug naar mijn lagere school tijd. In welke klas ik toen zat, dat weet ik eigenlijk niet meer. Toen waren het nog 'klassen', in plaats van 'groepen'. Misschien was het de vierde (groep 6) klas, maar het zou ook best wel eens de zesde (groep 8) kunnen zijn geweest.

Hoe dan ook, op een gegeven moment hadden we een vervangster. In plaats van onze vaste leraar, kwam er een kleine, wat struise vrouw. Heel aardig en erg creatief.

Ik herinner me bijvoorbeeld hoe we met klei een fluit hadden gemaakt onder haar deskundige begeleiding. En wonder boven wonder werkte dat fluitje ook nog eens!

Maar wat me het meest is bijgebleven, is haar vertelkunst. Regelmatig las ze ons voor uit het boek Meester van de Zwarte Molen, en we hingen aan haar lippen.

Met open mond en gespannen knuisjes luisterde ik naar de avonturen van Krabat. Hoe hij bij de Zwarte Molen terecht komt en daar in duistere zaken terecht komt. Zwarte magie, moord, mysterie, verraad. Maar ook de kracht van liefde, opoffering en de keuze en strijd tussen goed en kwaad. De klassieke thema's in een spannend verhaal voor de jeugd!

Eigenlijk kan je wel zeggen dat Krabat een beetje de Harry Potter van de jaren 70 was. En eigenlijk durf ik ook wel te zeggen dat in die tijd het zaadje begon te ontkiemen, waardoor ik uiteindelijk erg graag horror, sf en fantasy bekijk of lees. Onder andere dankzij die lerares dus, met haar vertelkunst en ook een beetje met haar lef om onze tere kinderzieltjes bloot te stellen aan zo'n duister, horror verhaal.

Misschien kan je je voorstellen dat ik enige jaren geleden heel erg blij was, toen ik tijdens een boekenbeurs het boek vond! Meester van de Zwarte Molen van Otfried Preußler.

Diezelfde dag ben ik begonnen met lezen en zat meteen weer in het verhaal! En zelfs nu, als volwassene geniet ik er nog steeds van. Want je haalt er weer heel andere dingen uit, vergeleken met vroeger, toen ik nog een klein mannetje was.

Maar de spanning was nog hetzelfde, een echte 'pageturner' in goed Nederlands. Ik had het boek al snel uit en na die tijd heb ik hem nog vaker gelezen, en het ziet er naar uit dat ik hem binnenkort weer ga lezen.

Want tot mijn grote vreugde zag ik zojuist dat het boek is verfilmd!!

Woehoe!

Ik ben reuze benieuwd en heb er wel zin in om deze film te bekijken. Ik ga er wel vanuit dat de film anders zal zijn dan het boek, zo is het bijna altijd nog geweest. Maar dan nog. Zal het net zo spannend zijn? Zal ik hetzelfde voelen als toen? En hoe ziet de jeugd van tegenwoordig dit verhaal? Net zo eng? Of zijn ze ondertussen al veel gewend?

Voor de liefhebbers kan je hier alvast de trailer bekijken:



Als je wilt kan je zelf een stuk lezen via Google Books.

Mochten we het geluk hebben dat we later een kind hebben, dan komt er een dag waarop ik samen met mijn kind ga zitten, misschien ergens op zolder, bij het licht van een brandende kaars. Lekker geheimzinnig en donker en spannend. En dat ik dan het boek open sla en begin te lezen....

Over de Molen aan het Koselmoeras...

2 opmerkingen:

  1. Geweldig boek! Het staat ook bij mij in de kast. Als kind vond ik het superspannend en ook wel een beetje eng.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ook! Ik heb het boek er meteen weer bijgepakt, het was alweer een tijdje geleden, en ik had hem in 1 avond uit. Het blijft een mooi boek. Alleen jammer dat de film maar in een beperkt aantal bioscopen loopt, niet bij ons in de buurt. :-(

    Patrick

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts with Thumbnails