vrijdag 25 september 2009

Zuurdesem, het brood

Nu komt het moment supreme!

Het Bakken van het Brood!

Eerst maar eens kijken hoeveel het deeg is gerezen. Op zich niet zo heel veel. De tweede rijs duurt veel langer. Misschien dat ik het de volgende keer ga proberen met 1 keer rijzen. Eens kijken of dat scheelt.


Ik had nog wel een paar uur kunnen wachten totdat het deeg nog meer was gerezen, maar ik heb zin in brood! Dan maar wat kleiner.

Tijd om te bakken:

Eerst de oven voorverwarmen tot 220 graden.
Daarna het deeg op een bakplaat keren en in de oven zetten.
Tesamen met een bakje met wat ijsblokjes.
Hierdoor komt er stoom in de oven wat een lekkere knapperige korst tot gevolg heeft.

Eerst 10 minuten op 220 graden.
Daarna de oven lager zetten op 190 graden voor zo'n 30 tot 40 minuten.

Af en toe de kleur van het brood checken en controleren of hij gaar is, door op de onderkant te kloppen. Als het hol klinkt, dan is het brood gaar!

Eenmaal klaar, laten afkoelen op een rooster.

Nou...dit issem dan:


Hm.

Nog verre van perfect. Een beetje platter geworden tijdens het bakken en veel te veel meel op de buitenkant, ik moet wat minder op de theedoek doen, bij de tweede rijs.
Verder heb ik de bovenkant niet ingesneden, dat ziet er altijd wel leuk uit.

Maar....!

De smaak is heerlijk! Beetje zurige, volle smaak. Daar kan geen supermarktbrood tegenop! En dan die knapperige korst! Dat kraakt zo lekker tussen de tanden, en redelijk luchtig maar toch stevig brood.

Het voordeel van dit brood is dat hij erg lang vers blijft, in tegenstelling tot supermarktbrood. Niet dat wij er profijt van hebben, want binnen twee dagen is dit brood op.

Wanneer ik een mooier exemplaar heb, zal ik er wel over schrijven.
Tot die tijd, blijf ik elke week proberen...

Lees de hele serie:

Zuurdesem maken
Zuurdesem: Het zetsel.
Zuurdesem: Het deeg
Zuurdesem: Het brood

4 opmerkingen:

  1. Nou, ik vind 'm er anders heel goed uitzien! Thanks voor het delen, was op zoek naar een recept om desembrood te maken en ga het een keer proberen met behulp van jouw/jullie tips. Groetjes, Fatima

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tof recept, het kneden is echt super.
    Voelde me een beetje Kramiekske.
    Nu nog bakken en klaar.
    Hopelijk een succesverhaal.
    Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. aangezien wij hier geen echt lekker brood vinden en na veel probeersel met kant en klaar bloem voor broodmachine ga ik met jullie receptje ook eens proberen om een broodje te bakken

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb een prima brood gekregen.
    Het zetsel gemaakt van zuurdesem dat permanent op mijn aanrecht in wording is. Dat zetsel heb ik een nacht laten staan, er vervolgens deeg van gemaakt. Dat rees al binnen een paar uur letterlijk de pan uit, en dat heb ik dan ook maar gelijk gebakken.
    Dus niet een tweede keer laten rijzen. Echt super!!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts with Thumbnails