vrijdag 18 september 2009

De Kleine Dingen

Regelmatig zie ik ze voorbij komen.

In van die tijdschriften, je kent ze wel, Flow of Happinez. Of op het Internet, op allerlei weblogs of websites over bewust leven, simplify your life, in die trant. En af en toe hoor ik het ook iemand zeggen. Soms heel oprecht, andere keren twijfelend of smalend.

Waar ik het over heb?

De kleine dingen!

Ach, als je het leest, dan weet je wat ik bedoel:

'Het zijn de kleine dingen die het doen.'
'Zoek het geluk in de kleine dingen.'
'Geniet van de kleine dingen in het leven.'

Het beste kan je rechtop staan, wanneer je het uitspreekt. Een voet naar voren, en een hand op het hart. De andere hand houd je wat omhoog, richting de lucht. Een beetje zoals een operazanger staat op een podium, tijdens het hoogtepunt van een aria.

Even diep ademhalen en dan duidelijk de woorden over je lippen laten komen, tegelijk met het uitademen.

"Het Geluk zit in het Genieten van den kleine Dingen des Levensch."

Of zoiets dan.

En dan gaat het vaak over de eerste zonnestralen. Of een bloempje in een weiland. Of de glimlach van een kind. Of de eerste slok koffie van de dag. Of vul maar in.

Daar gaat deze weblog niet over.

Althans, niet precies. Het is wat breder, het zit wat anders in elkaar.

Deze weblog houd ik bij om mezelf eraan te herinneren, dat er hele mooie dingen om me heen gebeuren, die wel wat aandacht verdienen. Dingen die ik graag doe, die ik graag zie, of juist graag WIL doen, maar er nooit aan toe kom. Gewoon meer focussen op de wat positievere kanten van het leven.

Ze zeggen wel eens, dat wat je aandacht geeft, dat groeit. Nou, eens kijken of dat werkt dan.

Meer aandacht voor aangename zaken, positieve gedachten, dingen die WEL goed gaan, dingen die me stimuleren, die een prettig gevoel van binnen geven, dingen die me opvallen, dingen die me geld opleveren, dingen die me geluk opleveren, dingen die zo'n behaaglijk warm winter/Kerstmis gevoel geven. Of dingen die me aan het lachen maken, die me verbazen, die me verontwaardigen, die me aanzetten tot denken...dingen...allerlei dingen!

Dus ook die kleine dingen als den Geneugten desch Levens.

Nou ja, van alles dus.

We zien wel waar we uitkomen, wat voor weblog dit gaat worden.
De eerste stap is gezet.

Een klein stapje, maar dat is goed. Kleine stapjes maken uiteindelijk ook grote afstanden. Ik ben benieuwd waar we terecht komen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts with Thumbnails