dinsdag 13 april 2010

Ingredienten van een hamburgerbroodje (2)

Ik heb al eens eerder geschreven over de ingredienten van een hamburgerbroodje van McDonalds, en ook over een experiment waarbij ze het broodje een lange tijd bewaren, om te kijken of het wel vergaat.

Het lijkt wel alsof er meer mensen zijn die experimenten aangaan met McDonalds producten.

Vandaag las ik een website van Snack Girl, die ook met een interessante test bezig is.

Ze heeft een gewone hamburger gebakken, plus een hamburgerbroodje van de Mac ernaast gelegd. Die heeft ze allebei in een plastic zakje gedaan, om niet al te veel vocht toe te laten, zodat beide broodjes zich in een gecontroleerde atmosfeer bevonden.

Het resultaat laat zich natuurlijk raden:

De beginsituatie:


Na 11 dagen:


Het experiment is nog maar net begonnen, dus ik ben erg benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen.

Haar uitgangspunt is wel origineel:
De definitie van voedsel is:

elke voedzame substantie dat wordt gegeten, gedronken of op andere wijze door het lichaam wordt opgenomen om in leven te blijven, energie te geven, groei te bevorderen, enz.

Waar ik blijf steken is het woord 'voedzaam'. Als bacterien en schimmels al niet geinteresseerd zijn in het 'eten' van deze cheesburger, hoe kan het dan voedzaam zijn voor de mens?

Verder zit ook alle saus en dergelijke nog op het hamburgerbroodje, dat miste ik bij de andere experimenten.

Ik ga dit in de gaten houden, erg leuk! (En beter dan zelf uitvoeren, ik heb geen zin om in de stank te zitten van rottend eten.)

7 opmerkingen:

  1. Als je nog zelfgebakken brood mee zou laten doen met de proef,dan wordt het verschil nog groter. Want dat is puur natuur en begint na een dag op 6/7 met schimmel. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben weer onder de indruk! Leuk al die experimenten met de MacDonalds.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. jaaa, die had ik ook al eens gezien, shocking! dat zet je toch wel aan het denken.... wth krijgen we te eten bij de mac....wow!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik probeer voortaan zo weinig mogelijk McDonalds te eten, is mijn voornemen. (Is meteen goed voor de lijn). Maar afgelopen weekend hebben we alweer gezondigd, maar dat was dan ook een noodsituatie. :-)
    Ik voel me schuldig.

    Maar geen hamburger gehad, dat dan weer wel!

    Patrick

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heb je de docufilm 'Supersize me' wel eens gezien? Daarin gaat een man een maand lang alleen maar bij McDonalds eten terwijl de effecten daarvan medisch gemeten worden. Terwijl de doktoren vooraf geen ernstige problemen verwachtten, moest hij het experiment stopzetten omdat het medisch onverantwoord werd! Echt een aanrader, die film.

    Een truc die in die film ook naar voren kwam: grotere menu's goedkoper maken dan de kleinere menu's. Een voorbeeld dat in Nederland al gevolgd wordt door Pathe bioscopen. Daar snappen ze er niks van dat ik toch gewoon voor de medium popcorn met frisdrank ga, ook al is het menu met de large popcorn goedkoper....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, belachelijk zeg. Ik ken de documentaire. Ondanks dat ik hem gezien heb, ga ik soms toch nog naar de Mac. Erg he.
    Dat van Pathe, daar sta ik van te kijken. Ik koop er nooit iets, ik neem mijn eigen lekkers mee. :-)
    Patrick

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat bij Pathe is ongeveer sinds een jaar ofzo het geval. Een losse medium popcorn met grote frisdrank is duurder dan het large menu (grote popcorn met grote frisdrank). En net als in de film word ik daar door het personeel met klem op gewezen. Echt triest. Soms neem ik inderdaad ook zelf drank mee, maar de popcorn vind ik toch het lekkerst ter plekke. :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts with Thumbnails