dinsdag 9 februari 2010

Droommap: Het Noorderlicht.

Ooit was ik er heel dicht bij.

Tijdens een vakantie in Oost-Canada wilden we kijken of we een kano konden huren om wat rond te peddelen. Daar hoorde ik mensen met elkaar praten, die net terug kwamen van een kampeertocht met de kano.

"Beautiful trip, we went up North. Even saw a glare of Northern Lights. You might see them, if you're lucky."

Dat zou wat zijn! Dat staat hoog op mijn lijst. Het Noorderlicht! Als ik dat toch eens kon meemaken.

Uiteindelijk hebben we die kanotocht niet gedaan en ook geen Noorderlicht gezien. Maar ik was er dichtbij!

Voor degene die niet weten wat het Noorderlicht is:

Aurora Borealis, dat is de Latijnse naam. Het is een natuurverschijnsel wat rond de polen van onze planeet afspeelt. Poollicht is misschien een betere benaming, omdat het zowel rond de Zuid- als op de Noordpool plaatsvindt.

De zon stoot elektrisch geladen deeltjes uit, die vliegen door de ruimte alle kanten op, ook richting onze planeet. Die deeltjes komen terecht in het magnetische veld van de aarde en worden zo afgebogen richting de polen. En daar botsen ze op zuurstof- en stikstof atomen, waarbij energie vrijkomt, in de vorm van licht. Poollicht!

En daar is het dan te zien, hoog in de lucht, als gordijnen en stralen van kleurrijk licht. Soms statisch, soms bewegend, van kleur veranderend. Het moet een zeer indrukwekkende lichtshow zijn.

En daarom gaat dit natuurverschijnsel in mijn droommap:

Ik wil ooit het Noorderlicht zien!

Is de kans groot dat ik dit ga meemaken? Misschien wel.

Eerst moet ik er voor zorgen dat ik een beetje dichter in de buurt van de Noordpool kom. Kandidaten zijn dan bijvoorbeeld IJsland of het Noorden van Scandinavië, Alaska, Noord-Canada, nou ja, hoe dichter bij de Noordpool hoe beter.

En dat moet tijdens een heldere, koude winternacht zijn. Zomers wordt het niet donker, dan zie je niks. Het allerbeste is dus tijdens de winter, om middernacht bij een heldere lucht, zonder felle maan. En het liefst met veel zonne-activiteit. En voor de komende jaren schijnt er weer veel meer activiteit verwacht te worden, blijkbaar zitten we aan het begin van een gebruikelijke 12 jaarlijkse cyclus, waarin de activiteit van de zon weer begint toe te nemen.

Al met al is het wel te doen!

Ik ga het nog niet opzoeken, maar ik hou het in mijn achterhoofd. Absoluut.

Om het allemaal te visualiseren, een filmpje.

3 opmerkingen:

  1. Jaaaa, het noorderlicht, dat is ook nog een van mijn dromen. Kijken wie van ons die droom het eerst verwezenlijkt...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De plaatjes die je laat zien zijn echt prachtig. Wat een mooi voornemen om ooit te willen zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik hoop dat je droom eens uit komt. Het ís een fantastische ervaring het noorderlicht te zien kan ik je vertellen. In mijn lijstje favorieten staat deze site : http://www.auroraskystation.se/livecamera/ Af en toe gluur ik wel eens even, om zo het noorderlicht te kunnen zien ;-) Ook wat voor jou??

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts with Thumbnails