zaterdag 6 november 2010

Ga je voor groen of de poen?

Keuzes, keuzes, keuzes.

Stel, je bent bezig met consuminderen. Maar ook bezig rekening te houden met het milieu. Vaak kan dat prima samengaan, heel veel besparingen kunnen best voordelig uitpakken voor het milieu.

Maar laatst hadden we een moment, waarop we echt een lastige keuze moesten maken. Gaan we voor de voordelige prijs? Of voor het milieu?

Het onderwerp: babydoekjes.
Van die vochtige papiertjes waar je billen mee kan afvegen. Of vieze handen, of smoezelige mondjes. Vaak verpakt in een plastic hoesje met een gat erin, waar je dan de doekjes uittrekt. (En je trekt er altijd een hele rits doekjes uit, terwijl je er maar eentje wilt!)

Locatie:
Etos

Het dilemma:
Aanbieding Pampers Sensitive: 9 pakken a 63 doekjes (567 doekjes) voor 14 euro.
Dat is lekker voordelig!
Of toch maar Nature Babycare doekjes, de eco variant. Omgerekend, voor 567 doekjes betaal je dan 24 euro.
10 euro verschil!

Hm. Daar sta je dan, te wikken en te wegen. Die eco doekjes zijn behoorlijk prijzig. Maar ja, 10 euro is best wel een groot verschil. En die doekjes vliegen er doorheen.


En goedkoop is wel fijn, maar als je ziet wat voor rotzooi er allemaal inzit, dan zijn die eco doekjes toch een stuk beter. Dar zitten geen dingen in zoals peg-40 of phenoxyethanol. En de doekjes zelf zijn ook nog eens beter afbreekbaar.

Hm.

Maar ja, 10 euro. Daar kan ik wel weer een pak biologische opvolgmelk van kopen. Dat is best aantrekkelijk eigenlijk.

Hm.

En nog eens hm.

Daar stond ik dan, in de ene hand een doos Pampers doekjes, in de andere hand Nature Babycare. Vertwijfeld, wikkend, wegend. En ondertussen klonk er luid protest vanuit de wandelwagen en ook vrouwlief vond dat er knopen moesten worden doorgehakt.

Hm.

Wat zouden jullie doen?

14 opmerkingen:

  1. Voor een kleintje zou ik voor eco gaan. Die billetjes zijn zo gevoelig en dat huidje. En enkel gebruiken bij stoelgang.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Over gevoelige huidjes gesproken: welke luiers gebruik je? Bamboeluiers zijn een milieuvriendelijk alternatief. Bamboe neemt tot 70% beter vocht op dan katoen, is antibacterieel en antiallergisch en voelt zacht als zijde, dus geen luieruitslag of huidirritatie.

    En ook nog goed voor de portemonnee, want op jaarbasis kan het zo'n 500 euro schelen. In het volgende artikel van Trotse Moeders kun je er meer over lezen. http://www.trotsemoeders.nl/2008/04/23/bamboe-luiers-zacht-absorberend-en-milieuvriendelijk/

    Bij deze webshop kun je bamboeluiers nu zelfs met 50% korting krijgen, omdat ze stoppen. http://www.mobboa.com/Default.aspx?TabId=76&List=0&CategoryID=49&Level=a&Language=nl-BE

    Daar kun je heel wat biologische opvolgmelk van kopen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Pfff, lijkt me inderdaad een moeilijke beslissing. Wij zijn allemaal groot geworden met niet-bio/eco dingen. Maar ik heb soms ook wel dat ik vol goede moed mijn boodschappen doe in een bio-winkel en half depressief weer buiten kom omdat ik maar een halve week kan eten in plaats van een hele. Ik vind het echt moeilijke keuzes. Op zich wil ik heus wel meer betalen voor eco, maar ik doe het meestal niet, tenzij af en toe.
    Aan mij heb je dus niets.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het lijkt me een moeilijke keuze. Ik kan niet in je portemonnee kijken. Hoe deed men het vroeger voor die wegwerpdoekjes bestonden?Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat denk je van een vochtig was handje. Dat is volgens mij nog veel goedkoper. Gefeliciteerd met jullie kindje!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ga voor de goedkope doekjes, wel spaarzaam gebruiken. Voor het grote werk ligt er ook een wc-rol (zachte natuurlijk) op de commode, dan heb je er maar 1 nodig, om het werk 'af te ronden'.

    En snoetenpoetsers koop ik niet meer, ik heb nu in de keuken een stapel washandjes liggen. Met 1 per dag kun je het aardig redden.

    De tip van de bamboeluiers ga ik bekijken, lijkt me wel interessant. Heb minder goede ervaringen met mais-luiers.
    Ik zet ze vanaf +/- 1 jaar op het potje / wc voordat ze naar bed gaan en als ze eruit komen. Maakt ze nog niet zindelijk maar vaak vang je toch iets op, wat weer een luier uitspaart.

    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat is er mis met een wc rol en washandje ?
    12 jaar geleden werd mijn dochter geboren en gebruikte ook al iedereen die billendoekjes en papieren luiers , niet aan beginnen is volgens mij het beste.
    Groet Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mijn kinderen zijn opgegroeid met de doekjes van de aldi (nog goedkoper) Wat het verschil nog groter maakt. Ik denk dat als je er spaarzaam mee om gaat, inderdaad eerst toiletpapier het best een luxe is die je je mag veroorloven.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hier ook een stapel (bio katoenen) washandjes.
    in 1 mandje op het aanrecht. In het mandje ook een fijn Weleda zeepje om even eroverheen te halen.. en klaar zijn je snoetenpoetsers
    (sinds ik met babydoekjes acrylverf uit mijn broek kreeg (gele verf-donkerblauwe broek) gebruik ik ze niet meer.. 10 jaar terug niet meer toen het gebeurde bij mijn oudste zoon, en nu bij de 2 kleintjes ook weer niet meer)
    Voor de luier zaken, deed ik of wc papier en daarna een washandje of zelfs even een sproei onder onder de kraan.
    Maar op weg neem ik ze wel mee. De bio variant dan he. En dan gebruik je ze dus zo weinig dat de bio's ineens goed betaalbaar zijn...
    Bio en consuminderen ..

    BeantwoordenVerwijderen
  10. de eco doekjes van babynature zijn hier erg goed door de test gekomen (4 zonen)!
    ze zijn wat groter naar mijn idee en je hebt er minder nodig dus in verhouding zullen ze niet veel duurder zijn.
    Wij gebruiken thuis ook vaak gewoon toiletpapier met n druppeltje weledababyolie, maar voor onderweg zijn die wegwerpdoekjes toch wel erg handig...
    Snoetenpoetsers gebruiken we hier al helemaal niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Tien euro zou mij doen kiezen voor de goedkope variant.... Of ik zou wanhopig naar huis gaan, zonder iets.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Marjon:
    We gebruiken luiers van Naturcare. Ik ken de bamboe luiers wel, maar wij (of Alinda dan) wil toch liever voor het gemak gaan, en gewone luiers gebruiken. We hebben het er wel over gehad, gewoon of katoen, maar aangezien zij de hoofd-luier-verwisselaar is, is haar beslissing doorslaggevend. :-)

    @Meyser:
    Herkenbaar hoor. Soms zijn het echt lastige keuzes. Daarom heb ikhet ook op de weblog gezet.

    @Izerina:
    Dat is altijd een goede vraag, hoe ze het deden, toen het nog niet bestond. Ik denk dat de andere reageerders dat goed hebben beantwoord.

    @Lege Zakkenvrouw / Mrs. Green / 4 Jaargetijden:
    Zo simpel kan het zijn, een wcrol en een washandje. Waarom denken wij daar dan weer niet aan? Ook Alinda is enthousiast en we gaan het dan ook proberen, eens kijken of het werkt. (Vast wel)

    @Celeste:
    Hm, verf verwijderen met een babydoekje? Dan zou ik ook ineens erg sceptisch worden!

    @De Rest:

    Iedereen bedankt voor het reageren, er zaten nuttige tips bij. We gaan voor de wcrol en washandjes, en de biodoekjes voor onderweg.

    We hadden trouwens zowel de aanbieding gekocht, als bio doekjes. Dat krijg je als je niet kan keizen, dan maar allebei. We hebben genoeg voor onze kleine totdat ze op zichzelf gaat wonen. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Komt spuit elf...

    Ik heb een rol piquestof (die in kantoorgebouwen bij de toiletten hangen om je handen aan af te drogen) opgetrommeld (zou anders weggegooid worden). Deze in stukken geknipt en in een bakje gedaan met een laagje water met babyolie en babyzeep (beide eco). Na gebruik wassen (met de wasbare luiers of gewoon de handdoekenwas).

    Hoe bevallen de washandjes?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ook een goede manier, bevalt dat goed? Blijft het papier wel stevig, scheurt het niet?

    De eco washandjes zijn wel fijner, minder sterke reuk en wat steviger en niet zo vochtig.

    Maar de Etos aanbieding werkt ook goed, maar persoonlijk vind ik de eco variant het fijnst.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts with Thumbnails