maandag 4 augustus 2014

Elke dag iets oprapen

Tijdens een wandelingetje door de stad, liep achter een groepje jeugd aan.

Met stijgende verbazing keek ik naar het spoor van afval dat ze achterlieten.

Sigarettenpeuk op de grond.
Zo'n energiedrank blikje.
Twee zakken chips.
En tussendoor een hoop rochels, fluimen en kwatsen op de grond.
(Is dat tegenwoordig populair of zo? Ik zie het regelmatig)

Nu ben ik zo'n type dat er niks van durft te zeggen, en vaak een uur later ineens weet hoe ik het eigenlijk had moeten aanpakken met een grappig maar duidelijke opmerking. Veel te laat natuurlijk.

En ik heb het idee, dat je er nie zo veel mee bereikt, met een opmerking. Alleen maar een hoop ergernis en met een beetje pech ook nog eens een grote bek terug.

Maar zo zijn er heel veel mensen die een spoor van rotzooi achter zich laten. En dat zie je overal. Kijk eens langs de berm, vaak het toppunt van achteloos weggegooide rotzooi.

Hoe krijg je het voor elkaar om die mensen te laten stoppen met rotzooi weggooien?

Niet.

Maar misschien moet het ook anders worden aangepakt. We moeten de mensen niet afleren om troep op straat te gooien, maar we moeten ze juist leren om rotzooi op te rapen!

Te beginnen bij jezelf! Want zo is het hè, goed voorbeeld, doet volgen!

En het kost amper moeite, je hoeft maar 1 stukje vuil op te pakken en weg te gooien, gedurende de hele dag!

Haalt dat nou iets uit?

Het onderstaande inspirerende filmpje zegt van wel.
En ik geloof het graag! Een mooie boodschap!
Kijken!

En dan doen!


4 opmerkingen:

  1. In ons vorige huis, midden in de stad woonden wij op een plein waar heel veel jongeren langs kwamen (en ook ouderen). Onze vensterbank stond regelmatig vol met blikjes en kauwgum op de grond (een kunstwerkvoetpad)en voor onze garage lag het vol met peuken(meestal dan nog van de leerkrachten!)en dat terwijl 5 meter verder een vuilbak stond.
    Ook ouderen hoor.
    Zo zagen we regelmatig een oudere man die sigaretten kocht wat verder en steeds maar weer het folie op de grond gooide. Daar heeft mij man eens wat tegen gezegd.
    Zelf zou ik dat nooit of te nooit doen en ik heb het nooit gedaan. Wel een klokhuis van een appel gooide ik in de grasberm of ik gaf een boke aan de eendjes...

    Ik ga je voorbeeld eens volgen. En elke dag iets van de grond rapen buitenshuis. Binnenshuis is dat geen probleem ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Samen met de buurkinderen verzamel ik elke week het zwerfafval.
    Ze vinden het nog leuk ook!

    Zonnige groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi,
    In een paar uur heb ik je blog gelezen , het deoverhaal daargelaten omdat ik denk dat je gevangen zit in de dwangbuis van de reclames. M.i.zorgt zwaar werk + bepaald
    eren + tijd voor zweetstank en de rest is met een schoon washandje en fris water te verhelpen. De eerste pagina's
    werd ik aangezogen door schrijfstijl en humor maar
    gaandeweg veranderde er iets onderhuids in moeheid,
    treurigheid, frustratie, hulpeloosheid enz. Zelf hou ik al
    decennia rekening met het milieu en wordt ook radeloos,
    wanhopig en moe van tegen de stroom in roeien. Het gevoel
    David t.o. goliath (de industrie) te zijn roept dit op. Toch kan
    er alleen verbetering komen als individuen beginnen, een
    idee ontstaat in het hoofd van 1 mens. Jouw schrijfstijl en je
    humor kunnen velen inspireren en zij kunnen je feedback
    geven. Je hebt energie nodig door hulp en steun uit je
    omgeving en incidenteel een schouderklopje of compliment, je moet energie krijgen om te kunnen schrijven over het terugdringen van je energieverbruik.
    Ik wens je het beste en hoop dat je de zin om door te gaan vindt,
    lieve groet Ellis

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Great blog!

    Bij onze erkende loodgieter Dordrecht bent u aan het juiste adres, zoekt u een ervaren 24/7 spoed loodgieter die u altijd helpt met het repareren of installeren van sanitair in uw woning of bedrijf, nieuwbouw of grote renovatiewerken?

    Onze erkende loodgieter Dordrecht helpt u direct met uw centrale verwarming, gasinstallatie, verstoppingen en riolering, dakbedekking, CV reparatie en onderhoud en Zinkwerken in uw woning. Voor 24/7 spoed erkende loodgieter belt u 078-20 480 35 of vul het contactformulier in.

    For more: http://erkendeloodgieterdordrecht.nl/

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts with Thumbnails