maandag 2 juni 2014

Welke duurzame stappen moet ik doen?

Oke, in het vorige bericht stond de wijze spreuk van Lao Tse:
Zelfs een reis van 1000 mijl, begint met een eerste stap.
Zo simpel is het wel, gewoon een eerste stap zetten. Niet nadenken, maar beginnen. Hup, schoenen en aan en vertrekken!

Dat is iets wat wel steeds terug komt in mijn leventje:

Eerst ga ik ideeën in kaart brengen, de boel plannen, alle risico's uitsluiten, tijdschema uitstippelen, prioriteiten stellen, actielijst maken, apps zoeken om actielijstjes in bij te houden, hele boeken over Getting Things Done lezen, een systeem verzinnen waarmee ik kan werken, misschien toch weer in Excel bijhouden, of toch een appje, of mind maps. Of lijstjes op papier! Ja, een mooie kladblok kopen. Of nee, ik heb er nog liggen. Die zoek ik nog wel een keer. Moet ik eerst eens opruimen in huis. Even een actielijstje maken van dingen die ik moet opruimen eigenlijk...

Ehm... wat ging ik ook alweer doen?

Zo druk bezig met 'hoe' ik iets wil doen, dat ik helemaal vergeet 'wat' ik wil doen. En zo gebeurt er uiteindelijk niks!

En eigenlijk is het zo simpel, gewoon beginnen! Iets uitkiezen, oppakken en beginnen. Wat dat betreft heeft dat bedrijf met die sportschoenen die ooit gemaakt werden door kinderhandjes wel gelijk:
'Just do it!'
Dus.. laten we beginnen dan! Hop!

Maar welke kant moet ik dan op? Waar zal ik mee beginnen?

Energie?
Kleding?
Voeding?
Verzorging?
Vervoer?
Afval?
Waterverbruik?
Sieraden?
Financiën?
Iets anders?

Maakt niet uit eigenlijk. Elke stap is wat dat betreft goed. Om nog maar eens een citaat op de weblog te zetten:

“Kunt u me vertellen welke kant ik van hieruit op moet? ”, vraagt Alice.  

“Dat hangt voor een belangrijk deel af van waar je naar toe wilt,” zei de kat.
“Het maakt me niet zoveel uit”, ging Alice verder.
”Dan maakt het ook niet uit welke kant je opgaat,” zei de kat.
“Zolang ik maar ergens kom,” voegde Alice er als een verklaring aan toe.
“Oh, dat zal zeker gebeuren,” zei de kat, “als je maar lang genoeg loopt”. 
 
Vooruit dan, laten we eens gaan lopen.

Als je al een eerder berichtje hebt gezien, betreffende een bepaalde zeep, heb ik stiekem al een keuze gemaakt. Gewoon willekeurig geprikt uit de lijst.

Persoonlijke verzorging!

Yes!

Binnenkort mogen jullie persoonlijk onder mijn oksels komen ruiken en snuffelen. De zwarte randjes onder mijn nagels inspecteren. Mijn afveeggedrag op de wc beoordelen. Tellen hoe vaak ik onder de douche sta, en wat ik daar eigenlijk allemaal uitspook.

Of eh.. nou ja, misschien iets minder intiem dan.

Binnenkort meer!

1 opmerking:

  1. Vooral niet naar reclames kijken/luisteren want die maken een mens gek

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts with Thumbnails