maandag 16 januari 2012

DKFD #27: Foto's kijken

Ik ben bezig om een fotoboek te maken, van onze kleine meid, die we richting China gaan sturen.

Er was echter een probleem, alle foto's stonden nog in folders op de schijf en niet in iPhoto. Dus dat was even flink bikkelen de afgelopen avonden.

Het sociale leven stond even op een laag pitje, tot laat in de avond achter de computer. Foto's uitzoeken, weggooien, indelen en sorteren.

Na 3.232 foto's en 206 filmpjes een plekje gegeven te hebben in iPhoto, zijn ze nu klaar om in een mooi fotoboek te worden geplakt. Digitaal, dat dan weer wel. En alleen de mooiste natuurlijk, anders zit je opgescheept met een boek van minstens 800 pagina's!

Maar ondanks de gespendeerde uurtjes, is het wel de moeite waard. Ineens herbeleef je weer die tijd. Ga je weer even terug in de tijd en denk je weer aan die leuke vakantie, of uitstapjes. Of gewoon gezellige en fijne momenten die je met elkaar en anderen hebt doorgebracht.

En ook al is het maar anderhalf jaar aan foto's, het is verbazend hoeveel er kan veranderen in zo'n korte tijd. Kleine meisjes worden groot en wij worden ouder. Er komen mensen bij en er gaan mensen weg.

In goed Nederlands, 'a trip down memory lane'. Een reisje over de laan der herinneringen.

En niet alleen recente foto's bekijken, wat dacht je van oude foto's? In de tijd van de filmrolletjes. Of dia's? Foto's uit je jeugd, of uit de jeugd van je ouders. Prachtig om te zien. Lachen om de rare kleding en haardracht. Even stilstaan bij de mensen die er niet meer zijn. Lekker wentelen in nostalgie. Heerlijk.

Dus!

Pak die oude fotoboeken weer eens, stof ze af. En blader ze eens door. Of hou eens een ouderwets dia avondje! Dat is pas speciaal. Ik krijg er spontaan zin in.

Gewoon dwalen door het verleden met foto's, weer zo'n klein maar superfijn moment!

Klik hier voor meer kleine, fijne dingen.


4 opmerkingen:

  1. Wij keken dit weekend nog oude fotoboeken.Naar foto's van strenge winters,veel sneeuw en schaatsen. Dia's er staan dozen vol. Dat komt er niet van. groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Naar oude blogs kijken is ook al leuk :)

    Mijn man en ik kijken graag zo nu en dan naar ons trouwalbum. Ook heerlijk nostalgisch.

    Veel kijkplezier!

    Groetjes, Thee Onderweg (nu met give away)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Izerina:
    Ja, dat valt me ook op die strenge winters van toen. Zowiezo in mijn herinnering, zonder foto's. Met ijzertjes onder mijn schoenen omdat het buiten zo spekglad was, dat je niet eens de straat kon oversteken omdat hij een beetje bol liep.
    Ah, die goeie ouwe tijd. :-)

    @Thee onderweg:
    Hoe oud is dat trouwalbum? Is het dan ook zo duidelijk dat je ouder bent geworden in de tijd? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En met het internet kun je tegenwoordig ook naar andermans fotoboeken kijken. Ik vind het echt geweldig! Onlangs heb ik de website dearphotograph ontdekt en ik ben er echt helemaal fan van. :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts with Thumbnails