vrijdag 10 september 2010

Een nieuwe broodbakmachine

Zoals jullie misschien weten bakken we regelmatig zelf een brood. Er kan niets tegenop, tegen zelf gebakken heerlijk geurend supervers brood!

Is het geen zuurdesem, dan wel gewoon regulier brood. De zuurdesem bak ik altijd in de oven, maar gewoon brood wordt ook vaak gebakken in de broodbakmachine. Tot een tijdje geleden, toen de oude broodbakmachine spontaan uit elkaar viel.

Tijd voor een nieuwe!

En wat is dat een hoop uitzoekwerk. Er zijn zoveel mogelijkheden, het is ontzettend moeilijk kiezen, elke machine heeft wel iets wat de andere weer niet heeft. En bij elke machine staan er weer heel veel reacties en ervaringen, van slecht tot goed. Moeilijk om daar wijs uit te kunnen.

We zouden bij onze oude machine kunnen blijven, maar ik wilde toch wel eens zien wat er nog meer op de markt was. Heel wat sites en fora afgestruind naar ervaringen en advies.

Natuurlijk ook overwogen om voortaan alles met de hand en de oven te doen, dat is tenslotte het goedkoopste. Maar ik vond het gemak toch ook wel belangrijk, vijf minuutjes werk en een mooi brood, dat is toch wel fijn.

En zo viel mijn keuze uiteindelijk op een best onbekend merk, de Unold Backmeister 68511.

De reden waarom nou net deze machine het is geworden?

Ook al was de machine best duur, mij beviel de vorm van het bakblik het meest. De vorige machine, en ook vele andere geven zo'n raar vierkant, metershoog brood. Haast onmogelijk om in handige boterhammen te snijden.

Maar deze geeft een mooie vorm, smal en toch hoog genoeg, bijna hetzelfde als de bekende broodvorm zoals we die kennen uit de winkel. Plus er zit nog een extra bakblik bij, voor twee kleinere broodjes te bakken. Lijkt me ook handig!

Daarnaast bevalt me de dubbele kneedhaak wel, het deeg wordt veel beter gekneed. En dat is alleen maar goed!

En als laatste ben ik bijna geeneen slechte recensie tegengekomen op het internet over deze machine. het enige minpuntje is de piep van het apparaat. Die is wat hard. Tja, als dat alles is.

Het lijkt bijna een reclame spot, maar dat is niet de bedoeling.

Na een paar keer proberen komen er nu heerlijke broden uit, die prima lukken en heerlijk smaken.

Nu moet ik alleen nog een keer opnieuw gaan berekenen, hoe duur de broden nu zijn, aangezien de afschrijving van de machine wat hoger is geworden. Maar dat komt nog wel een volgende keer.

Tot die tijd genieten we lekker van ons dagelijks verse brood!

16 opmerkingen:

  1. Heerlijk: de geur van vers warm brood in de ochtend.
    Wij bakken vrijwel dagelijks en willen liefst niet anders.
    Heb je ook een goed recept voor zuurdesem?

    Groetjes
    Wolfje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Wolfje,

    Ik heb in het verleden al eens geschreven over het zuurdesem maken:
    http://de-kleine-dingen.blogspot.com/2010/04/zuurdesem-maken.html

    Moet je maar eens kijken of je daar wat aan hebt.

    Tegenwoordig gebruik ik ongeveer voor de helft tarwebloem en de andere helft roggemeel. Altijd lekker. En dan vaak maanzaad of havervlokken op het brood.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik bak ook dagelijks ons vers brood. De bakoven ken ik niet. Ik heb 2 Panasonics. Maar jouw brood ziet er inderdaad goed uit qua vorm enzo. Zelf vind ik het geen probleem dat het brood er een beetje anders uit ziet. Ik snij met de machine :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mocht je over een jaar nog bloggen,vertel eens of die broodbakmachine het nog steeds doet? Ik heb 11 jr een panasonic tot grote tevredenheid. Heeft deze machine eerst een tijd om ingredienten te warmen of begint hij meteen te kneden?. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Klinkt goed. Ik ben het met je eens dat de standaard blikken een rare vorm hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo,

    Ik heb deze broodbakmachine gekocht, ik zie dat er 3 maten kneedhaken bij zitten. Wanneer gebruik jij welke kneedhaken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De kleinste kneedhaken gebruik in het blik waarin je 2 broodjes kan bakken.
      De middelste set gebruik ik het meest in het grote blik, ons brood bestaat uit ongeveer 600 gram aan meel.
      De grote gebruik ik amper, die zijn geschikt voor wanneer je meer meel in het blik hebt, volgens mij boven de 900 gram of zo.
      Of ik ga ze gebruiken wanneer het middelstje setje versleten is, want 2 jaar later begint de aanbaklaag van de haken te slijten.
      Maar hij bevalt nog steeds goed! We bakken er gemiddeld 2 broden per week mee.

      Verwijderen
    2. Ok bedankt! Ik heb nu de eerste 2 kleine broodjes in de machine. (met de kleine haken)
      Wij bakten met ons vorige apparaat bijna dagelijks brood en dat is met deze ook weer de bedoeling.

      Verwijderen
  7. Kan men de meng haken ook uithalen voor het bakken? Backmeister?Zo ja,wanneer?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik denk dat het wel kan. Zo gauw de machine klaar is met kneden, gaat het rijzen. Dan zou je het eruit kunnen halen.
    Maar tijdens het rijzen maken de haken soms nog een slag, om het deeg mooi gelijk te laten rijzen, dat gaat zonder haken natuurlijk niet.
    Anders moet je het doen, na het rijzen en voor het bakken, maar dan heb je de kans dat de boel inzakt.
    Je kan ze ook laten zitten, ze gaan makkelijk los, en wanneer je ze uit het brood haalt met het bijgeleverde haakje, vallen de gaten onderin het brood reuze mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. hallo ik heb net een uhold 68511 gekocht nu wilde ik weten of in het grote blik 2 maal de hoeveelheid moet als in de oude unold daar heb ik altijd met volle tevredenheid mee gebakken ik gebruikte altijd een pak van 500 gram nu wil ik het dubbele doen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Leo. Ondertussen heb ik deze machine niet meer. Ik doe alles met de hand.Maar 1000 gram moet hij wel aankunnen. Wel de allergrootste kneedhaak gebruiken.
      Zelf deed ik niet meer dan 600-700 gram meel erin, dat was genoeg voor een mooi brood.
      Ik zou zeggen: gewoon proberen! :-)

      Verwijderen
  10. ik heb net een vraag gesteld anoniem maar mijn naam is leo en ik ben nieuw hier dus even wennen

    BeantwoordenVerwijderen
  11. dank je wel patrick ik ga het morgen proberen ik heb hem net aangezet vind de display erg klein in verhouding met het oudere toestel zie de pijltjes haast niet voor stufe 1 of 2 en de bruining zal wel wat verkeerd doen

    BeantwoordenVerwijderen
  12. daar ben ik weer ik kijk niet goed te schuin gekeken het is dan beter te lezen

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts with Thumbnails