zaterdag 24 oktober 2009

Echte herfstsoep: Pompoensoep

Als er een gerecht is, waarbij ik meteen aan de herfst moet denken, dan is het wel pompoensoep.

Het doet me denken aan de kortere dagen, Halloween, kaarsjes, natte bladeren, ik weet het niet, gewoon gezellig. Daarom ben ik altijd heel blij, wanneer ik weer een pompoen vind in ons groentenabonnement, want dat betekent dus:

Pompoensoep!

Wat heb je nodig?

1 pompoen
boter of olie
1 ui
1 teen knoflook
groentebouillon
gemberpoeder
citroensap
laurierblaadjes
pepertje

De pompoen schillen, uithollen en in blokjes snijden.
De ui en knoflook in stukjes en fruiten in de olie of boter.
De pompoen toevoegen en een paar minuten roerbakken in de pan.
Daarna gooi ik er wat groentebouillon poeder doorheen en daarbij warm water totdat de pompoenstukjes onder water staan.
Op smaak maken met een halve theelepel gemberpoeder, een eetlepel citroensap, 1 of 2 laurierblaadjes en een hele peper.
Dit laat je een kleine 20 minuten pruttelen tot de pompoen zacht is.

Daarna de peper en de laurierblaadjes eruit halen.
Even laten afkoelen en dan met de staafmixer een gladde soep maken.

En voila! Pompoensoep!



Garneren met bieslook of een scheutje room of wat je maar lekker vindt.
En we hebben er weer zo'n plat uitgezakt zuurdesembrood van eigen fabrikaat erbij gegeten. (wanneer gaat het me lukken om een perfect brood te maken?)

Heerlijk!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts with Thumbnails